پی آر پی ( PRP ) یا پلاکت درمانی

پی آر پی ( PRP ) یا پلاکت درمانی

پی آر پی PRP یا پلاکت درمانی = راهی طبیعی برای تقویت موها، جوانسازی پوست و درمان آرتروز زانو / دکتر کاظم محقق 44219771-021
پی آر پی ( PRP ) یا پلاکت درمانی

پی آر پی ( PRP ) یا پلاکت درمانی

پی آر پی PRP یا پلاکت درمانی = راهی طبیعی برای تقویت موها، جوانسازی پوست و درمان آرتروز زانو / دکتر کاظم محقق 44219771-021

تحقیقات جدید در مورد پی آر پی برای رشد و ترمیم مو

 

 

 

 

از بین بسیاری از محصولات و روش های ترمیم مویی که موجود است، تصمیم به استفاده از پلاکت خون برای ترمیم مو گاهی اوقات دشوار است. ما در بهشت کلینیک می خواهیم این دانش را به شما ارائه دهیم تا تئوری نحوه عملکرد پی آر پی در سطح سلول و مولکول را به شما نشان دهیم. این دانش از موسسات تحقیقاتی و نشریات برجسته دنیا حاصل شده است. این مقاله یک به روزرسانی پژوهشی در سال 2020 است.

ما در بهشت کلینیک نه تنها برای تسریع ترمیم مفاصل آسیب دیده بلکه برای ترمیم موها نیز از پلاسمای غنی از پلاکت یا همان پی آر پی (PRP) استفاده می کنیم.

 درمان پی آر پی PRP شامل گرفتن مقدار کمی خون و چرخاندن آن در یک سانتریفیوژ است تا پلاکت ها را از گلبول های قرمز جدا کند. سپس پلاکت های جمع آوری شده به پشت پوست سر و دقیقا در ناحیه دارای موهای کم پشت تزریق می شوند. این روش درمانی می تواند ترمیم موها را در بسیاری از افراد تحریک کند. این روش درمانی به درستی درمان با پلاسمای غنی از پلاکت نامگذاری شده است زیرا این پلاسمای خون است که غنی از پلاکت می باشد. حال بیایید نحوه کار آن را بشناسیم.

یک مطالعه در ژوئن 2018 در ژورنال cosmetic dermatology این یافته ها را در مورد پی آر پی مو و نحوه عملکرد آن گزارش کرده است:

"کاربرد بالینی پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی) بر پایه افزایش غلظت فاکتورهای رشدی است که از " آلفا-گرانول " ( موجود در داخل خون که فاکتورهای رشد را در خود دارد) داخل پلاکت های تغلیظ شده آزاد می شوند و همچنین بر اساس ترشح پروتئین هایی که قادر به تسریع روند ترمیم در سطح سلول ها هستند. این روش به هدف جوان تر کردن و جوان ماندن پوست (بازیابی زیبایی طبیعی پوست ) از طریق شروع روند جوان سازی طبیعی پوست ابداع شده است. علاوه بر این ، در مورد مو به عنوان یک روش تزریقی جدید برای تحریک رشد مو به صورت موضعی و جلوگیری از ریزش آن، بهبود کیفیت و قطرساقه مو، افزایش درخشندگی، نشاط و انعطاف پذیری و کاهش شکنندگی و شکستگی مو کاربرد دارد. بنابراین ، جوانی در خون شما است زیرا دارای یک قدرت جادویی است که در فاکتورهای پلاکت به ودیعه گذاشته شده است."

 

چرا وقتی بسیاری گزینه برای انتخاب وجود دارد ، این درمان برای ریزش مو انتخاب می شود؟

این همان تحقیقی است که پزشکان در مراکز دانشگاهی یونان در مورد تأثیر پی آر پی PRP بر آلوپسی آندروژنتیک و آلوپسی آره آتا منتشر کردند، پزشکان یونانی در ابتدای مقاله خود، همین سوال را مطرح کردند: چرا وقتی بسیاری گزینه برای انتخاب وجود دارد ، این درمان برای ریزش مو انتخاب می شود؟

 

پاسخ آنها این است:

"علیرغم گزینه های درمانی موجود ، جستجو برای درمان ترمیم موی جدید و موثر ادامه دارد. پی آرپی یا پلاسمای غنی از پلاکت می تواند درمان موثرتری باشد. . . فاکتورهای رشد گرانول های پلاکت ها ( پی آرپی PRP ) به ناحیه برآمدگی فولیکول مو متصل می شوند و رشد مو را تقویت می کنند و باعث می شوند پی آرپی PRP یک ابزار درمانی بالقوه مفید برای آلوپسی باشد، بدون اینکه عوارض جانبی عمده ای داشته باشد. "

 

درمان با پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) از طریق تقویت عروق و رگ زایی (ایجاد رگهای خونی جدید که گردش خون جدیدی در پوست سر ایجاد می کند) رشد مو را تحریک می کند و همچنین فولیکول های مو را برای ورود به مرحله آناژن (فعال ترین مرحله رشد در چرخه رشد مو) و افزایش مدت مرحله آناژن تحریک می کند.

 

پی آر پی "یک روش جایگزین ایمن و موثر" در مقایسه با ماینوکسیدیل  و فیناستراید

یک مطالعه در آوریل 2020 که در مجله بین المللی علوم مولکولی منتشر شده است استفاده از پی آر پی در آلوپسی آندروژنتیک را با ماینوکسیدیل و فیناستراید مقایسه کرده است.

در اینجا برخی از نکات آموزشی این تحقیق آورده می شود:

   12 کارآزمایی بالینی برای تأثیر پی آر پی در درمان آلوپسی آندروژنتیک مورد بررسی قرار گرفت.

 در کل ، 84٪ از مطالعات (10 مورد از 12 مورد) اثر مثبت پی آر پی PRP را برای درمان آلوپسی آندروژنتیک گزارش کرده اند.

 تجزیه و تحلیل اطلاعات ، بر اثرات مثبت پی آر پی PRP بر آلوپسی آندروژنتیک ، بدون ایجاد عوارض جانبی عمده تاکید دارد و بنابراین ممکن است در مقایسه با ماینوکسیدیل و فیناستراید به عنوان یک روش جایگزین ایمن و موثر در درمان ریزش مو در نظر گرفته شود.

مطالعه دیگری در آوریل 2020 انجام شد. این مقاله در مجله نظرات تخصصی در دارو درمانی منتشر شده است و مشاهدات مشابهی را ارائه داده است:

• " آلوپسی آندروژنتیک با گذشت زمان پیشرفت می کند و اگرچه درمان های پزشکی موجود مانند فیناستراید و ماینوکسیدیل در جلوگیری از پیشرفت بیماری موثر است ، اما در بهترین حالت فقط رشد مجدد جزئی مو را موجب می شوند. با درمان زودرس نتیجه بهینه تری به دست می آید. درمان های غیر دارویی مانند پی آر پی PRP را می توان در بیماران مقاوم به دارو درمانی در نظر گرفت. "

 

پی آر پی در مقایسه با ماینوکسیدیل 5% و دارونما

اطلاعات بیشتر در مورد مقایسه ماینوکسیدیل: پزشکان مراکز درمانی دانشگاهی در مصر درمانهای موضعی با ماینوکسیدیل 5٪ و پی آر پی را برای آلوپسی آره آتا (یک بیماری که منجر به ایجاد یک یا چند لکه بدون مو به اندازه سکه می شود) مقایسه کردند .

 بیماران تحت درمان با ماینوکسیدیل 5٪ و پی آر پی هر دو دارای رشد موی قابل توجهی نسبت به دارونما شدند.

 بیمارانی که با پی آر پی تحت درمان قرار گرفتند ، برخلاف بیماران تحت درمان با ماینوکسیدیل و بیماران شاهد ، پاسخی سریعتر به شکل رشد مجدد مو، کاهش موهای کوتاه ولوس و موهای دیستروفیک (پژمرده) داشتند.

با این یافته ها پزشکان مصری توانستند نتیجه بگیرند که پی آر پی نسبت به ماینوکسیدیل موضعی 5٪ در درمان آلوپسی آره آتا موثرتر است.

پزشکان دانشگاه رم نتایج خود از یک مطالعه تصادفی ، کنترل شده با دارونما و نیمه سر گروه برای مقایسه رشد مجدد مو با پی آر پی در مقایسه با دارونما را گزارش کردند.

 در این مطالعه دارای سه دوره درمانی ، بیماران بهبود بالینی را به صورت افزایش میانگین تعداد موها ( با متوسط ​​افزایش 33.6 تار مو در منطقه هدف و افزایش تراکم کلی موها با افزایش 45.9 تار مو در سانتی متر مربع در مقایسه با مقادیر پایه) را نشان دادند. .

 هیچ عارضه جانبی در طول درمان مشاهده نشد. داده ها به وضوح بر اثرات مثبت تزریق PRP پی آر پی بر ریزش مو با الگوی مردانه و عدم وجود عوارض جانبی عمده تاکید دارد.

 

ایجاد تراکم و ضخامت بیشتر مو

یک مطالعه در ژورنال کلینیک های جراحی پلاستیک صورت در آمریکای شمالی ، در نوامبر 2018 همچنین نشان داد پی آر پی PRP  یک درمان موثر در ایجاد تراکم و ضخامت بیشتر موها است:

 "(در مطالعات متعدد) به طور کلی پاسخ بالینی مثبت به استفاده از پی آر پی PRP در بیماران آلوپسی آندروژنتیک و آلوپسی آره آتا مشاهده شده است. اثرات آن بر روی تراکم ، تعداد و ضخامت مو از طریق آزمایش های بالینی متعدد نشان داده شد. "

در دانشگاه کانکتیکت ، پزشکان دریافتند که پی آر پی PRP در بیماران مبتلا به آلوپسی آندروژنیک فوائدی، از جمله افزایش تراکم و کیفیت مو را از خود نشان می دهد.

در اینجا خلاصه نکات آموزشی این مطالعه آورده شده است:

 بعد ازدرمان با روش پی آر پی، میانگین تراکم / قطر مو افزایش یافته و نسبت موی ترمینال / ولوس (ضخیم/کرکی) نیز بهبود یافت.

 بیماران ضخامت اپیدرم، نئوآنژیوژنز اطراف فولیکول (رگهای خونی جدید برای تغذیه موهای جدید) ، تکثیر سلولی و نسبت موی ترمینال / کوچک شده (ریزش موی کمتری) را نشان دادند. به نظر می رسد که پلاسمای غنی از فاکتورهای رشد ، میزان التهاب اطراف عروقی را کاهش می دهد (التهاب رگ های خونی که با ریزش مو در ارتباط است) و باعث بازسازی بافت درمو اپیدرمی و افزایش میزان توده سلول های بنیادی می شود. (فولیکول های مو دارای جایگاهی برای سلول های بنیادی بالغ هستند - سلول های بنیادی فولیکولار مو) - اصطلاحاً "برجستگی" یا توده سلول های بنیادی در ناحیه اتصال عضلات آرکتور پیلی ، (عضلات کوچک متصل به فولیکول های مو. ) قرار دارد. (توجه: سلولهای بنیادی در مجاورت موهای شما قرار دارند. آنها در حالت عادی فعال نیستند ولی پی آر پی PRP  می تواند آنها را فعال کند.)

 بیماران رضایت کلی را اعلام کردند و نمره بالینی مثبت بالایی کسب شد.

 

پی آر پی باعث تکثیر سلول پاپیلای پوستی (فولیکول های مو) می شود

پزشکان کالج پزشکی سانتوش هند در مطالعه خود یافته های مشابهی را در مجله آسیایی علوم انتقال خون ثبت کردند. این  مطالعه ای بود که بر روی 10 بیمار با ریزش مو انجام شد. پزشکان هندی در مقدمه این مطالعه به مانند پزشکان یونانی اذعان داشتند که پی آر پی (PRP) بدون هیچ گونه واکنش سو قابل توجه، اثرات مشهودی در درمان آلوپسی آندروژنیک را نشان داده است.

آنچه پزشکان هندی دریافتند در اینجا آورده شده است: عوامل رشد در پی آر پی PRP اتولوگ (از خون شما) باعث تکثیر سلول های پاپیلای پوستی (فولیکول های مو) می شود. به ده بیمار در طی 3 ماه و در فاصله هر 2-3 هفته، پی آر پی PRP (که از خون خودشان تهیه شده بود) در ناحیه دچار آلوپسی، تزریق گردید و نتایج بررسی شد. سه ماه پس از درمان ، بیماران بهبود بالینی در تعداد مو ، ضخامت مو ، قدرت ریشه مو و آلوپسی کلی را نشان دادند. پزشکان نتیجه گرفتند که پی آر پی PRP درمانی ارزان ، موثر و امیدوار کننده برای آلوپسی آندروژنیک است و هیچ عوارض جانبی قابل توجهی ندارد.

در مطالعه دیگری از محققان یونانی به سرپرستی دانشگاه دموکریتوس ، 20 بیمار ( 18 مرد و 2 زن ) با آلوپسی آندروژنتیک ، سه جلسه درمان پی آر پی PRP که هر 21 روز انجام می شد، دریافت کردند. همچنین 6 ماه پس از شروع درمان ، یک جلسه تقویتی هم انجام می شد. پس از 6 ماه و در 1 سال ، حجم مو به طور قابل توجهی افزایش یافت.

 

پی آر پی با القای رگ زایی باعث رشد مو و افزایش تعداد فولیکول های مو می شود

در یک مطالعه تحقیقاتی در اکتبر 2017 که در مجله تحقیقات پزشکی اروپا منتشر شد ، پزشکان تحقیقات قبلی را تایید کردند که نشان می دهد یکی از راه های پی آر پیPRP  برای رشد مو و افزایش تعداد فولیکول های مو، القای رگ زایی (تشکیل رگهای خونی جدید که فاکتورهای رشد را به پوست سر می آورد) است.

مورد دیگر در موافقت با تحقیقات قبلی توسط ژورنال جراحی درماتولوژیک حاکی از آن است که درمان پی آر پی (پلاسمای غنی از پلاکت) از طریق تقویت واسکولاریزاسیون و آنژیوژنز (ایجاد رگهای خونی جدید که گردش خون جدیدی به پوست سر می آورد) و همچنین وارد کردن فولیکول های مو به فاز آناژن (فعال ترین بخش رشد چرخه رشد مو) و افزایش مدت این مرحله، باعث رشد مو می شود.

 مجله درماتولوژی زیبایی یافته های یک محقق لیبیایی در تایید اثرات پی آر پی PRP  در جهت درمان پیری پوست و ترمیم مو را منتشر کرد. آنچه او طی این مطالعه در سپتامبر 2017 نوشته است:

کاربرد بالینی پی آر پی (PRP) بر اساس افزایش غلظت فاکتورهای رشدی است که از آلفا-گرانول پلاکت های تغلیظ شده آزاد می شود (ذرات کوچکی که بسیاری از فاکتورهای رشد ترمیمی را در خود جای داده اند از جمله آنهایی که رشد مو را تحریک می کنند)  و همچنین ناشی از ترشح پروتئین هایی است که باعث بهبود روند بهبودی در سطح سلولی می شوند. (بنابراین به طور کلی ، شما فاکتورهای رشدی دارید که از ذرات پلاکت آزاد می شوند و توسط پیام های پروتئینی هدایت می گردند)

"(درمان به روش پی آر پی PRP) با شروع روند جوان سازی طبیعی پوست و هدایت عملکرد آن در جهت جوانی و حفظ جوانی پوست ، زیبایی طبیعی را بازیابی می کند.

علاوه بر این ، به نظر می رسد که به عنوان یک روش تزریقی جدید برای تحریک رشد مو، جلوگیری از ریزش آن بهبود ساقه مو ، ساقه مو و کالیبر آن ؛ افزایش درخشش ، نشاط و انعطاف پذیری آن. و کاهش شکاف و شکستگی مو به صورت نقطه ای و موضعی، شامل مو هم می شود.

 

ثابت شده پی آر پیPRP  باعث بهبودی زخم و کمک به لیفت صورت ، حجم دار شدن پوست ، جوان سازی ، بازسازی و نوسازی پوست ، بهبود چین و چروک ها، تحریک رشد مو ؛ زنده نگه داشتن فولیکول های مو و افزایش میزان بقای آن ، جلوگیری از آپوپتوز ، افزایش و طولانی کردن مرحله رشد موی آناژن ، تاخیر در شروع چرخه موی کاتاژن ( با افزایش تراکم در ریزش مو و کاشت مو ) می شود.

همچنین در آگوست 2016 ، تیمی از محققان دانشکده پزشکی و بیمارستان پاتنای هند در مجله درماتولوژی زیبایی این مطلب را منتشر کردند که پی آر پی به توسط خواص فاکتورهای رشد در تسریع پاپیلای پوستی، اثرات مفیدی در درمان آلوپسی آندروژنیک نشان داده است. در این مطالعه تکنیک میکرونیدلینگ اضافه شده بود.

توجه: تزریق پی آر پی PRP و به دنبال آن میکرو نیدلینگ با فعال سازی مجدد فولیکول های خفته ، رشد موهای جدید را تحریک کرده و فولیکول را در سطح سلولی بهبود می بخشد. این امر باعث تولید موهای سالم و ضخیم تر می شود.

در این تحقیق از هند ، برای بیماران در گروه مطالعه، مبتلا به آلوپسی آندروژنیک خفیف تا متوسط ​​در گروه سنی 18-45 سال ، تزریق پی آر پی همراه با میکرونیدلینگ در طی یک دوره 3 ماهه و با فواصل 3 هفته ای انجام شد.

رشد مو بعد از جلسه اول شروع شد. رضایتمندی بیماران در مقیاس ارزیابی ذهنی رشد مو بیش از 75٪ بیماران بود.

 

بعد از شش جلسه پی آر پی PRP

پزشکان و محققان گروه پوست بیمارستان کلینیک بارسلونای اسپانیا یافته های بالینی خود، حاصل شش سال تجربه استفاده از پی آر پی PRP برای آلوپسی آندروژنتیک منتشر کردند.

پزشکان دانشگاه بارسلونا با استفاده از یک پروتکل درمانی استاندارد که تهیه کرده بودند ، گزارش دادند که پس از شش جلسه پی آر پی PRP توانستند به این نتایج برسند:

 

 در مردان مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک

71.4% نتیجه موفقیت آمیز بود

21.4٪ ثابت نگه داشت

7.1% مشکل ریزش مو وخیم تر شد

 

 در زنان مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک

73.4% نتیجه موفقیت آمیز بود

16.3%  ثابت نگه داشت

10.2%  مشکل ریزش مو وخیم تر شد

محققان نتیجه گرفتند: " پی آر پی همراه با یک پروتکل کاربردی دوره ای می تواند به عنوان یک درمان همزمان در بیمارانی که دیگر به درمان های دارویی پاسخ نمی دهند ، موثر باشد. "

 

یک سال پس از پی آر پی ، میانگین تراکم / قطر مو افزایش یافت و نسبت موی ترمینال / ولوس نیز بهبود یافت

یک مطالعه دیگر دانشگاه اسپانیا از ماه مه 2017 یافته های جدیدی منتشر کرد که نشان می دهد تزریق پی آر پی نقش مهمی در ترمیم فولیکول مو دارد.

در تحقیقات خود، پزشکان 5 تزریق پی آر پی را در 19 بیمار مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک انجام دادند. یک سال بعد ، پس از پی آر پی ، میانگین تراکم / قطر مو افزایش یافت و نسبت موی ترمینال / ولوس نیز بهبود یافت. ترمینال و ولوس دو نوع مو هستند که در پوست سر مردان با طاسی مردانه رشد می کنند. موهای ترمینال تیره تر ، ضخیم تر و بلندتر هستند.

علاوه بر این، در بیماران موارد ذیل مشاهده شد:

 ضخامت اپیدرم

 نئوآنژیوژنز perifollicular (تشکیل عروق خونی جدید در پوست سر)

 تکثیر سلولی و بهبود نسبت موی ترمینال / موی کوچک شده. (موهای کوچک شده موهایی هستند که به مرور زمان کوچک می شوند).

به نظر می رسد که پلاسمای غنی از فاکتورهای رشد، نفوذ التهاب اطراف عروقی را کاهش می دهد (شرایط التهابی که می تواند منجر به ریزش مو شود مانند آلوپسی آندروژنتیک) ، باعث اصلاح بافت پوستی-اپیدرمی و افزایش تو رفتگی توده سلول های بنیادی می شود (موها یک مرحله احیا و استراحت دارند که توسط سلولهای بنیادی در ناحیه ای از پوست معروف به "برآمدگی" مدیریت می شود.) بیماران رضایت کلی مثبتی را اعلام کردند و نمره بالینی بالایی کسب شد.

 

ریزش مو با الگوی زنانه

تحقیقات زیادی انجام شده است که حاکی از فواید پی آر پی در ریزش مو با الگوهای مردانه است. بخشی از استدلال این است که برخی تحقیقات نشان می دهد پی آر پی برای مردان بسیار بهتر عمل می کند. اما برای خانمها نیز مفید است.

مطالعه منتشر شده در فوریه 2019 در مجله درماتولوژی زیبایی به بررسی اثر ، تحمل و بهبود بالینی پی آر پی در درمان آلوپسی آندروژنتیک زنان پرداخت.

خلاصه تحقیق:

پی آر پی برای بیمارانی که به ماینوکسیدیل پاسخ نمی دهند:

 در مجموع 10 بیمار زن مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک که به درمان با ماینوکسیدیل و یا آنتی آندروژن خوراکی پاسخ نمی دهند ، ثبت نام شدند و تحت درمان با پی آر پی قرار گرفتند.

 بعد از 12 هفته ، قطر متوسط ​​مو در ناحیه پیشانی افزایش قابل توجهی نشان داد و بعد از 24 هفته تغییر نسبی ولوس به ویژه در قسمت جلویی و مرکزی کاهش نشان داد ، در حالی که برای فرق سر کاهش عمدتا در پایان مشهود گشت. (موهای ولوس موهای کوتاه و باریکی هستند که سعی می کنند جایگزین موهای ریخته شده شوند. در واقع موهای ولوس بیشتر ، ریزش موی بیشتر).

 تزریقات پی آر پی اثر درمانی مثبتی بر تراکم مو و بهبود قطر مو دارد.

مطالعه دیگر در مجله درماتولوژی زیبایی  نشان داد که پی آر پی ابزار درمانی موثری برای ریزش مو در زنان است. 30 بیمار زن با ریزش مو با الگوی زنانه به طور تصادفی برای تزریق پی آر پی در ناحیه ای منتخب و در ناحیه دیگری از ریزش مو با تزریق نرمال سالین به عنوان دارونما تحت درمان قرار گرفتند. جلسات به صورت هفتگی و در مجموع حداکثر چهار جلسه انجام می شد. بیماران 6 ماه پس از پایان جلسات تحت پیگیری قرار گرفتند. در نتایج نشان داده شده توسط فولیسکوپ، از نظر تراکم مو و ضخامت مو تفاوت آماری معنی داری بین مناطق پی آر پی و دارونما وجود داشت. تزریق پلاسمای غنی از پلاکت می تواند به عنوان یک گزینه جایگزین برای درمان ریزش مو با الگوی زنانه با حداقل عوارض جانبی و نسبت کم هزینه به سود در نظر گرفته شود.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد