پی آر پی ( PRP ) یا پلاکت درمانی

پی آر پی ( PRP ) یا پلاکت درمانی

پی آر پی PRP یا پلاکت درمانی = راهی طبیعی برای تقویت موها، جوانسازی پوست و درمان آرتروز زانو / دکتر کاظم محقق 44219771-021
پی آر پی ( PRP ) یا پلاکت درمانی

پی آر پی ( PRP ) یا پلاکت درمانی

پی آر پی PRP یا پلاکت درمانی = راهی طبیعی برای تقویت موها، جوانسازی پوست و درمان آرتروز زانو / دکتر کاظم محقق 44219771-021

تحقیقات جدید در مورد پی آر پی برای رشد و ترمیم مو

 

 

 

 

از بین بسیاری از محصولات و روش های ترمیم مویی که موجود است، تصمیم به استفاده از پلاکت خون برای ترمیم مو گاهی اوقات دشوار است. ما در بهشت کلینیک می خواهیم این دانش را به شما ارائه دهیم تا تئوری نحوه عملکرد پی آر پی در سطح سلول و مولکول را به شما نشان دهیم. این دانش از موسسات تحقیقاتی و نشریات برجسته دنیا حاصل شده است. این مقاله یک به روزرسانی پژوهشی در سال 2020 است.

ما در بهشت کلینیک نه تنها برای تسریع ترمیم مفاصل آسیب دیده بلکه برای ترمیم موها نیز از پلاسمای غنی از پلاکت یا همان پی آر پی (PRP) استفاده می کنیم.

 درمان پی آر پی PRP شامل گرفتن مقدار کمی خون و چرخاندن آن در یک سانتریفیوژ است تا پلاکت ها را از گلبول های قرمز جدا کند. سپس پلاکت های جمع آوری شده به پشت پوست سر و دقیقا در ناحیه دارای موهای کم پشت تزریق می شوند. این روش درمانی می تواند ترمیم موها را در بسیاری از افراد تحریک کند. این روش درمانی به درستی درمان با پلاسمای غنی از پلاکت نامگذاری شده است زیرا این پلاسمای خون است که غنی از پلاکت می باشد. حال بیایید نحوه کار آن را بشناسیم.

یک مطالعه در ژوئن 2018 در ژورنال cosmetic dermatology این یافته ها را در مورد پی آر پی مو و نحوه عملکرد آن گزارش کرده است:

"کاربرد بالینی پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی) بر پایه افزایش غلظت فاکتورهای رشدی است که از " آلفا-گرانول " ( موجود در داخل خون که فاکتورهای رشد را در خود دارد) داخل پلاکت های تغلیظ شده آزاد می شوند و همچنین بر اساس ترشح پروتئین هایی که قادر به تسریع روند ترمیم در سطح سلول ها هستند. این روش به هدف جوان تر کردن و جوان ماندن پوست (بازیابی زیبایی طبیعی پوست ) از طریق شروع روند جوان سازی طبیعی پوست ابداع شده است. علاوه بر این ، در مورد مو به عنوان یک روش تزریقی جدید برای تحریک رشد مو به صورت موضعی و جلوگیری از ریزش آن، بهبود کیفیت و قطرساقه مو، افزایش درخشندگی، نشاط و انعطاف پذیری و کاهش شکنندگی و شکستگی مو کاربرد دارد. بنابراین ، جوانی در خون شما است زیرا دارای یک قدرت جادویی است که در فاکتورهای پلاکت به ودیعه گذاشته شده است."

 

چرا وقتی بسیاری گزینه برای انتخاب وجود دارد ، این درمان برای ریزش مو انتخاب می شود؟

این همان تحقیقی است که پزشکان در مراکز دانشگاهی یونان در مورد تأثیر پی آر پی PRP بر آلوپسی آندروژنتیک و آلوپسی آره آتا منتشر کردند، پزشکان یونانی در ابتدای مقاله خود، همین سوال را مطرح کردند: چرا وقتی بسیاری گزینه برای انتخاب وجود دارد ، این درمان برای ریزش مو انتخاب می شود؟

 

پاسخ آنها این است:

"علیرغم گزینه های درمانی موجود ، جستجو برای درمان ترمیم موی جدید و موثر ادامه دارد. پی آرپی یا پلاسمای غنی از پلاکت می تواند درمان موثرتری باشد. . . فاکتورهای رشد گرانول های پلاکت ها ( پی آرپی PRP ) به ناحیه برآمدگی فولیکول مو متصل می شوند و رشد مو را تقویت می کنند و باعث می شوند پی آرپی PRP یک ابزار درمانی بالقوه مفید برای آلوپسی باشد، بدون اینکه عوارض جانبی عمده ای داشته باشد. "

 

درمان با پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) از طریق تقویت عروق و رگ زایی (ایجاد رگهای خونی جدید که گردش خون جدیدی در پوست سر ایجاد می کند) رشد مو را تحریک می کند و همچنین فولیکول های مو را برای ورود به مرحله آناژن (فعال ترین مرحله رشد در چرخه رشد مو) و افزایش مدت مرحله آناژن تحریک می کند.

 

پی آر پی "یک روش جایگزین ایمن و موثر" در مقایسه با ماینوکسیدیل  و فیناستراید

یک مطالعه در آوریل 2020 که در مجله بین المللی علوم مولکولی منتشر شده است استفاده از پی آر پی در آلوپسی آندروژنتیک را با ماینوکسیدیل و فیناستراید مقایسه کرده است.

در اینجا برخی از نکات آموزشی این تحقیق آورده می شود:

   12 کارآزمایی بالینی برای تأثیر پی آر پی در درمان آلوپسی آندروژنتیک مورد بررسی قرار گرفت.

 در کل ، 84٪ از مطالعات (10 مورد از 12 مورد) اثر مثبت پی آر پی PRP را برای درمان آلوپسی آندروژنتیک گزارش کرده اند.

 تجزیه و تحلیل اطلاعات ، بر اثرات مثبت پی آر پی PRP بر آلوپسی آندروژنتیک ، بدون ایجاد عوارض جانبی عمده تاکید دارد و بنابراین ممکن است در مقایسه با ماینوکسیدیل و فیناستراید به عنوان یک روش جایگزین ایمن و موثر در درمان ریزش مو در نظر گرفته شود.

مطالعه دیگری در آوریل 2020 انجام شد. این مقاله در مجله نظرات تخصصی در دارو درمانی منتشر شده است و مشاهدات مشابهی را ارائه داده است:

• " آلوپسی آندروژنتیک با گذشت زمان پیشرفت می کند و اگرچه درمان های پزشکی موجود مانند فیناستراید و ماینوکسیدیل در جلوگیری از پیشرفت بیماری موثر است ، اما در بهترین حالت فقط رشد مجدد جزئی مو را موجب می شوند. با درمان زودرس نتیجه بهینه تری به دست می آید. درمان های غیر دارویی مانند پی آر پی PRP را می توان در بیماران مقاوم به دارو درمانی در نظر گرفت. "

 

پی آر پی در مقایسه با ماینوکسیدیل 5% و دارونما

اطلاعات بیشتر در مورد مقایسه ماینوکسیدیل: پزشکان مراکز درمانی دانشگاهی در مصر درمانهای موضعی با ماینوکسیدیل 5٪ و پی آر پی را برای آلوپسی آره آتا (یک بیماری که منجر به ایجاد یک یا چند لکه بدون مو به اندازه سکه می شود) مقایسه کردند .

 بیماران تحت درمان با ماینوکسیدیل 5٪ و پی آر پی هر دو دارای رشد موی قابل توجهی نسبت به دارونما شدند.

 بیمارانی که با پی آر پی تحت درمان قرار گرفتند ، برخلاف بیماران تحت درمان با ماینوکسیدیل و بیماران شاهد ، پاسخی سریعتر به شکل رشد مجدد مو، کاهش موهای کوتاه ولوس و موهای دیستروفیک (پژمرده) داشتند.

با این یافته ها پزشکان مصری توانستند نتیجه بگیرند که پی آر پی نسبت به ماینوکسیدیل موضعی 5٪ در درمان آلوپسی آره آتا موثرتر است.

پزشکان دانشگاه رم نتایج خود از یک مطالعه تصادفی ، کنترل شده با دارونما و نیمه سر گروه برای مقایسه رشد مجدد مو با پی آر پی در مقایسه با دارونما را گزارش کردند.

 در این مطالعه دارای سه دوره درمانی ، بیماران بهبود بالینی را به صورت افزایش میانگین تعداد موها ( با متوسط ​​افزایش 33.6 تار مو در منطقه هدف و افزایش تراکم کلی موها با افزایش 45.9 تار مو در سانتی متر مربع در مقایسه با مقادیر پایه) را نشان دادند. .

 هیچ عارضه جانبی در طول درمان مشاهده نشد. داده ها به وضوح بر اثرات مثبت تزریق PRP پی آر پی بر ریزش مو با الگوی مردانه و عدم وجود عوارض جانبی عمده تاکید دارد.

 

ایجاد تراکم و ضخامت بیشتر مو

یک مطالعه در ژورنال کلینیک های جراحی پلاستیک صورت در آمریکای شمالی ، در نوامبر 2018 همچنین نشان داد پی آر پی PRP  یک درمان موثر در ایجاد تراکم و ضخامت بیشتر موها است:

 "(در مطالعات متعدد) به طور کلی پاسخ بالینی مثبت به استفاده از پی آر پی PRP در بیماران آلوپسی آندروژنتیک و آلوپسی آره آتا مشاهده شده است. اثرات آن بر روی تراکم ، تعداد و ضخامت مو از طریق آزمایش های بالینی متعدد نشان داده شد. "

در دانشگاه کانکتیکت ، پزشکان دریافتند که پی آر پی PRP در بیماران مبتلا به آلوپسی آندروژنیک فوائدی، از جمله افزایش تراکم و کیفیت مو را از خود نشان می دهد.

در اینجا خلاصه نکات آموزشی این مطالعه آورده شده است:

 بعد ازدرمان با روش پی آر پی، میانگین تراکم / قطر مو افزایش یافته و نسبت موی ترمینال / ولوس (ضخیم/کرکی) نیز بهبود یافت.

 بیماران ضخامت اپیدرم، نئوآنژیوژنز اطراف فولیکول (رگهای خونی جدید برای تغذیه موهای جدید) ، تکثیر سلولی و نسبت موی ترمینال / کوچک شده (ریزش موی کمتری) را نشان دادند. به نظر می رسد که پلاسمای غنی از فاکتورهای رشد ، میزان التهاب اطراف عروقی را کاهش می دهد (التهاب رگ های خونی که با ریزش مو در ارتباط است) و باعث بازسازی بافت درمو اپیدرمی و افزایش میزان توده سلول های بنیادی می شود. (فولیکول های مو دارای جایگاهی برای سلول های بنیادی بالغ هستند - سلول های بنیادی فولیکولار مو) - اصطلاحاً "برجستگی" یا توده سلول های بنیادی در ناحیه اتصال عضلات آرکتور پیلی ، (عضلات کوچک متصل به فولیکول های مو. ) قرار دارد. (توجه: سلولهای بنیادی در مجاورت موهای شما قرار دارند. آنها در حالت عادی فعال نیستند ولی پی آر پی PRP  می تواند آنها را فعال کند.)

 بیماران رضایت کلی را اعلام کردند و نمره بالینی مثبت بالایی کسب شد.

 

پی آر پی باعث تکثیر سلول پاپیلای پوستی (فولیکول های مو) می شود

پزشکان کالج پزشکی سانتوش هند در مطالعه خود یافته های مشابهی را در مجله آسیایی علوم انتقال خون ثبت کردند. این  مطالعه ای بود که بر روی 10 بیمار با ریزش مو انجام شد. پزشکان هندی در مقدمه این مطالعه به مانند پزشکان یونانی اذعان داشتند که پی آر پی (PRP) بدون هیچ گونه واکنش سو قابل توجه، اثرات مشهودی در درمان آلوپسی آندروژنیک را نشان داده است.

آنچه پزشکان هندی دریافتند در اینجا آورده شده است: عوامل رشد در پی آر پی PRP اتولوگ (از خون شما) باعث تکثیر سلول های پاپیلای پوستی (فولیکول های مو) می شود. به ده بیمار در طی 3 ماه و در فاصله هر 2-3 هفته، پی آر پی PRP (که از خون خودشان تهیه شده بود) در ناحیه دچار آلوپسی، تزریق گردید و نتایج بررسی شد. سه ماه پس از درمان ، بیماران بهبود بالینی در تعداد مو ، ضخامت مو ، قدرت ریشه مو و آلوپسی کلی را نشان دادند. پزشکان نتیجه گرفتند که پی آر پی PRP درمانی ارزان ، موثر و امیدوار کننده برای آلوپسی آندروژنیک است و هیچ عوارض جانبی قابل توجهی ندارد.

در مطالعه دیگری از محققان یونانی به سرپرستی دانشگاه دموکریتوس ، 20 بیمار ( 18 مرد و 2 زن ) با آلوپسی آندروژنتیک ، سه جلسه درمان پی آر پی PRP که هر 21 روز انجام می شد، دریافت کردند. همچنین 6 ماه پس از شروع درمان ، یک جلسه تقویتی هم انجام می شد. پس از 6 ماه و در 1 سال ، حجم مو به طور قابل توجهی افزایش یافت.

 

پی آر پی با القای رگ زایی باعث رشد مو و افزایش تعداد فولیکول های مو می شود

در یک مطالعه تحقیقاتی در اکتبر 2017 که در مجله تحقیقات پزشکی اروپا منتشر شد ، پزشکان تحقیقات قبلی را تایید کردند که نشان می دهد یکی از راه های پی آر پیPRP  برای رشد مو و افزایش تعداد فولیکول های مو، القای رگ زایی (تشکیل رگهای خونی جدید که فاکتورهای رشد را به پوست سر می آورد) است.

مورد دیگر در موافقت با تحقیقات قبلی توسط ژورنال جراحی درماتولوژیک حاکی از آن است که درمان پی آر پی (پلاسمای غنی از پلاکت) از طریق تقویت واسکولاریزاسیون و آنژیوژنز (ایجاد رگهای خونی جدید که گردش خون جدیدی به پوست سر می آورد) و همچنین وارد کردن فولیکول های مو به فاز آناژن (فعال ترین بخش رشد چرخه رشد مو) و افزایش مدت این مرحله، باعث رشد مو می شود.

 مجله درماتولوژی زیبایی یافته های یک محقق لیبیایی در تایید اثرات پی آر پی PRP  در جهت درمان پیری پوست و ترمیم مو را منتشر کرد. آنچه او طی این مطالعه در سپتامبر 2017 نوشته است:

کاربرد بالینی پی آر پی (PRP) بر اساس افزایش غلظت فاکتورهای رشدی است که از آلفا-گرانول پلاکت های تغلیظ شده آزاد می شود (ذرات کوچکی که بسیاری از فاکتورهای رشد ترمیمی را در خود جای داده اند از جمله آنهایی که رشد مو را تحریک می کنند)  و همچنین ناشی از ترشح پروتئین هایی است که باعث بهبود روند بهبودی در سطح سلولی می شوند. (بنابراین به طور کلی ، شما فاکتورهای رشدی دارید که از ذرات پلاکت آزاد می شوند و توسط پیام های پروتئینی هدایت می گردند)

"(درمان به روش پی آر پی PRP) با شروع روند جوان سازی طبیعی پوست و هدایت عملکرد آن در جهت جوانی و حفظ جوانی پوست ، زیبایی طبیعی را بازیابی می کند.

علاوه بر این ، به نظر می رسد که به عنوان یک روش تزریقی جدید برای تحریک رشد مو، جلوگیری از ریزش آن بهبود ساقه مو ، ساقه مو و کالیبر آن ؛ افزایش درخشش ، نشاط و انعطاف پذیری آن. و کاهش شکاف و شکستگی مو به صورت نقطه ای و موضعی، شامل مو هم می شود.

 

ثابت شده پی آر پیPRP  باعث بهبودی زخم و کمک به لیفت صورت ، حجم دار شدن پوست ، جوان سازی ، بازسازی و نوسازی پوست ، بهبود چین و چروک ها، تحریک رشد مو ؛ زنده نگه داشتن فولیکول های مو و افزایش میزان بقای آن ، جلوگیری از آپوپتوز ، افزایش و طولانی کردن مرحله رشد موی آناژن ، تاخیر در شروع چرخه موی کاتاژن ( با افزایش تراکم در ریزش مو و کاشت مو ) می شود.

همچنین در آگوست 2016 ، تیمی از محققان دانشکده پزشکی و بیمارستان پاتنای هند در مجله درماتولوژی زیبایی این مطلب را منتشر کردند که پی آر پی به توسط خواص فاکتورهای رشد در تسریع پاپیلای پوستی، اثرات مفیدی در درمان آلوپسی آندروژنیک نشان داده است. در این مطالعه تکنیک میکرونیدلینگ اضافه شده بود.

توجه: تزریق پی آر پی PRP و به دنبال آن میکرو نیدلینگ با فعال سازی مجدد فولیکول های خفته ، رشد موهای جدید را تحریک کرده و فولیکول را در سطح سلولی بهبود می بخشد. این امر باعث تولید موهای سالم و ضخیم تر می شود.

در این تحقیق از هند ، برای بیماران در گروه مطالعه، مبتلا به آلوپسی آندروژنیک خفیف تا متوسط ​​در گروه سنی 18-45 سال ، تزریق پی آر پی همراه با میکرونیدلینگ در طی یک دوره 3 ماهه و با فواصل 3 هفته ای انجام شد.

رشد مو بعد از جلسه اول شروع شد. رضایتمندی بیماران در مقیاس ارزیابی ذهنی رشد مو بیش از 75٪ بیماران بود.

 

بعد از شش جلسه پی آر پی PRP

پزشکان و محققان گروه پوست بیمارستان کلینیک بارسلونای اسپانیا یافته های بالینی خود، حاصل شش سال تجربه استفاده از پی آر پی PRP برای آلوپسی آندروژنتیک منتشر کردند.

پزشکان دانشگاه بارسلونا با استفاده از یک پروتکل درمانی استاندارد که تهیه کرده بودند ، گزارش دادند که پس از شش جلسه پی آر پی PRP توانستند به این نتایج برسند:

 

 در مردان مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک

71.4% نتیجه موفقیت آمیز بود

21.4٪ ثابت نگه داشت

7.1% مشکل ریزش مو وخیم تر شد

 

 در زنان مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک

73.4% نتیجه موفقیت آمیز بود

16.3%  ثابت نگه داشت

10.2%  مشکل ریزش مو وخیم تر شد

محققان نتیجه گرفتند: " پی آر پی همراه با یک پروتکل کاربردی دوره ای می تواند به عنوان یک درمان همزمان در بیمارانی که دیگر به درمان های دارویی پاسخ نمی دهند ، موثر باشد. "

 

یک سال پس از پی آر پی ، میانگین تراکم / قطر مو افزایش یافت و نسبت موی ترمینال / ولوس نیز بهبود یافت

یک مطالعه دیگر دانشگاه اسپانیا از ماه مه 2017 یافته های جدیدی منتشر کرد که نشان می دهد تزریق پی آر پی نقش مهمی در ترمیم فولیکول مو دارد.

در تحقیقات خود، پزشکان 5 تزریق پی آر پی را در 19 بیمار مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک انجام دادند. یک سال بعد ، پس از پی آر پی ، میانگین تراکم / قطر مو افزایش یافت و نسبت موی ترمینال / ولوس نیز بهبود یافت. ترمینال و ولوس دو نوع مو هستند که در پوست سر مردان با طاسی مردانه رشد می کنند. موهای ترمینال تیره تر ، ضخیم تر و بلندتر هستند.

علاوه بر این، در بیماران موارد ذیل مشاهده شد:

 ضخامت اپیدرم

 نئوآنژیوژنز perifollicular (تشکیل عروق خونی جدید در پوست سر)

 تکثیر سلولی و بهبود نسبت موی ترمینال / موی کوچک شده. (موهای کوچک شده موهایی هستند که به مرور زمان کوچک می شوند).

به نظر می رسد که پلاسمای غنی از فاکتورهای رشد، نفوذ التهاب اطراف عروقی را کاهش می دهد (شرایط التهابی که می تواند منجر به ریزش مو شود مانند آلوپسی آندروژنتیک) ، باعث اصلاح بافت پوستی-اپیدرمی و افزایش تو رفتگی توده سلول های بنیادی می شود (موها یک مرحله احیا و استراحت دارند که توسط سلولهای بنیادی در ناحیه ای از پوست معروف به "برآمدگی" مدیریت می شود.) بیماران رضایت کلی مثبتی را اعلام کردند و نمره بالینی بالایی کسب شد.

 

ریزش مو با الگوی زنانه

تحقیقات زیادی انجام شده است که حاکی از فواید پی آر پی در ریزش مو با الگوهای مردانه است. بخشی از استدلال این است که برخی تحقیقات نشان می دهد پی آر پی برای مردان بسیار بهتر عمل می کند. اما برای خانمها نیز مفید است.

مطالعه منتشر شده در فوریه 2019 در مجله درماتولوژی زیبایی به بررسی اثر ، تحمل و بهبود بالینی پی آر پی در درمان آلوپسی آندروژنتیک زنان پرداخت.

خلاصه تحقیق:

پی آر پی برای بیمارانی که به ماینوکسیدیل پاسخ نمی دهند:

 در مجموع 10 بیمار زن مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک که به درمان با ماینوکسیدیل و یا آنتی آندروژن خوراکی پاسخ نمی دهند ، ثبت نام شدند و تحت درمان با پی آر پی قرار گرفتند.

 بعد از 12 هفته ، قطر متوسط ​​مو در ناحیه پیشانی افزایش قابل توجهی نشان داد و بعد از 24 هفته تغییر نسبی ولوس به ویژه در قسمت جلویی و مرکزی کاهش نشان داد ، در حالی که برای فرق سر کاهش عمدتا در پایان مشهود گشت. (موهای ولوس موهای کوتاه و باریکی هستند که سعی می کنند جایگزین موهای ریخته شده شوند. در واقع موهای ولوس بیشتر ، ریزش موی بیشتر).

 تزریقات پی آر پی اثر درمانی مثبتی بر تراکم مو و بهبود قطر مو دارد.

مطالعه دیگر در مجله درماتولوژی زیبایی  نشان داد که پی آر پی ابزار درمانی موثری برای ریزش مو در زنان است. 30 بیمار زن با ریزش مو با الگوی زنانه به طور تصادفی برای تزریق پی آر پی در ناحیه ای منتخب و در ناحیه دیگری از ریزش مو با تزریق نرمال سالین به عنوان دارونما تحت درمان قرار گرفتند. جلسات به صورت هفتگی و در مجموع حداکثر چهار جلسه انجام می شد. بیماران 6 ماه پس از پایان جلسات تحت پیگیری قرار گرفتند. در نتایج نشان داده شده توسط فولیسکوپ، از نظر تراکم مو و ضخامت مو تفاوت آماری معنی داری بین مناطق پی آر پی و دارونما وجود داشت. تزریق پلاسمای غنی از پلاکت می تواند به عنوان یک گزینه جایگزین برای درمان ریزش مو با الگوی زنانه با حداقل عوارض جانبی و نسبت کم هزینه به سود در نظر گرفته شود.


قیمت بوتاکس در واقع چقدر است؟

 


 

عواملی که در اختلاف قیمت بوتاکس در مراکز مختلف دخیل است، شامل این موارد می شود:

. برند بوتاکس

. میزان دوز بوتاکس تزریقی

. حق الزحمه پزشک ارائه دهنده خدمت

. موقعیت جغرافیایی مرکز ارائه دهنده خدمت

 

 

هزینه بوتاکس چقدر می شود؟

این احتمالاً سوال شماره یک است که از منشی مطب سوال می شود. پاسخ این است که، بستگی دارد!" وقتی متقاضیان با کلینیک تماس می گیرند و این سوال را می پرسند ، ما به واقع می توانیم ریز قیمت و هزینه کلی را ارائه دهیم.

 

 

چرا قیمت بوتاکس متفاوت است؟

بگذارید توضیح بدهیم. دوز بوتاکس (مقدار داروی مورد نیاز) در افراد مختلف متفاوت است.

به عنوان مثال ، هنگامی که یک نفر اخم می کند ، قدرت انقباض عضله ممکن است کم باشد. در این فرد ، فقط ممکن است 15-20 واحد بوتاکس برای خط اخمش مورد نیاز باشد که 8 تا 10 دلار دلار هزینه دارد. بیمار دیگر ممکن است در این ناحیه عضلات بسیار قوی داشته باشد و ممکن است به 25 تا 35 واحد بوتاکس نیاز داشته باشد که ممکن است 10 تا 15 دلار برایش هزینه داشته باشد. مردان معمولاً در این ناحیه عضلات قویتری دارند و ممکن است به 40 تا 50 واحد بوتاکس نیاز برای درمان خط اخم خود نیاز دارند.

 

محدوده قیمت خطوط پیشانی

بعد خطوط افقی داریم که به صورت عرضی در پیشانی قرار گرفته اند. این خطوط توسط ماهیچه هایی ایجاد می شود که ابروها را به بالا و پایین می برند. این باعث می شود درمان این منطقه بسیار مشکل باشد. اکثر خانم ها می خواهند همه این خطوط از بین برود اما آنها همچنین می خواهند همزمان ابرو را به سمت بالا لیفت کنند. ما معمولاً به این افراد می گویم که آنها باید تصمیم بگیرند چه چیزی برای آنها مهمتر است ، خطوط از بین رفته یا ابروهای بالا رفته! باید به این افراد یادآوری شد که داروهایی مانند دیسپورت، مصپورت و نورونوکس عضله محل تزریق را "شل می کنند". بنابراین ما همیشه این اثرات را متعادل می کنیم.

با بوتاکس پیشانی می توانیم این خطوط را کاهش دهیم و در عین حال توانایی بالا بردن ابروها را داشته باشیم. میزان مصرف دارو در این ناحیه نیز به قدرت عضله پیشانی و همچنین اندازه پیشانی بستگی دارد. با توجه به این متغیرها میزان دوز مورد نیاز در پیشانی بین 4 تا 25 واحد تغییر پیدا می کند. باز هم ، مردان ممکن است به دوز بیشتری در پیشانی نیاز داشته باشند. به طور خلاصه ، ممکن است هزینه پیشانی در محدوده 15 الی 20 دلار باشد.

 

محدوده قیمت پنجه کلاغی ها

پنجه کلاغی ها نیز یک منطقه شایع است که با شل کننده های عصبی (بوتاکس) درمان می شود و دقیقاً مانند سایر نواحی ذکر شده ، مقدار داروی مورد نیاز بستگی به این دارد که وقتی بیمار چشم را می بندد یا لبخند می زند چند خط ایجاد می شود. دوز مورد نیاز برای این منطقه معمولاً  12 تا 18 واحد در هر طرف است. این بدان معناست که هزینه آن از 10 تا 15 دلار برای پنجه کلاغی ها متغیر است.

 

هزینه بوتاکس تعریق بیش از حد

نتیجه تزریق بوتاکس برای درمان تعریق بیش از حد در نواحی کف دست و پا و زیر بغل غالبا بسیار عالی است.

میزان مورد نیاز از داروی بوتاکس برای هر کف دست، پا و یا زیر بغل حدود 25 تا 50 واحد بوتاکس نورونوکس و 75 الی 150 واحد از بوتاکس دیسپورت و مصپورت می باشد. در نتیجه محدوده هزینه بوتاکس برای هر ناحیه بسته به مقدار واحد مصرفی و برند بوتاکس حدود 10 الی 30 دلار است.

 

هزینه بوتاکس برای میگرن

در افرادی که دچار میگرن هستند، نواحی شروع و ادامه درد متفاوت است. در نتیجه میزان داروی مورد نیاز متفاوت خواهد بود. در غالب افراد حدود 50 الی 75 واحد از بوتاکس نورونوکس و 150 الی 250 واحد از بوتاکس مصپورت و دیسپورت کافی خواهد بود. در نتیجه محدوده هزینه بوتاکس برای میگرن با توجه به میزان داروی مصرفی و برند آن در حدود 20 الی 50 دلار می باشد.

 

بنابراین با در نظر گرفتن متغیرهایی که در بالا ذکر شد، برای استعلام هزینه بوتاکس همیشه بهتر است این سوال را بپرسید که "هزینه بوتاکس برای من چقدر است؟" نه هر واحد چقدر است!

برخی مراکز هزینه بوتاکس را برای هر ناحیه جداگانه اعلام می کنند ولی زمانی که هزینه مناطق مختلف را با هم جمع می زنیم متوجه می شویم در واقع هزینه بیشتری برای شما در بر خواهد داشت.

پس چه باید کرد؟

با پزشک خود مشاوره کامل داشته باشید. از وی بخواهید اهداف و عضلات شما را ارزیابی کند و هزینه را برای شما محاسبه نماید. در نتیجه به عنوان یک بیمار آگاه ، می توانید بر اساس نتیجه دلخواه و بودجه خود تصمیم مناسبی بگیرید!



ریزش مو در زنان و مردان (آلوپسی)



 

حقایق ریزش مو

 

دلایل ریزش مو چیست؟

 ریزش مو بدون ایجاد اسکار در پوست سر یک بیماری بسیار شایع است و بیشتر افراد را در برخی از دوره های زندگی شان مبتلا می کند.

 متخصصان پزشکی باید ریزش مو ناشی از شکستن ساقه مو را از ریزش مو به دلیل کاهش رشد مو تشخیص دهند.

 طاسی رایج (آلوپسی آندروژنتیک) در مردان و زنان رخ می دهد و به دلیل تأثیر متابولیت های تستوسترون در فولیکول های موی مستعد به عامل ژنتیک است.

 بیماری تیروئید، کم خونی، کمبود پروتئین، سفلیس ثانویه، شیمی درمانی و سطح پایین ویتامین ها ممکن است باعث ریزش مو شود.

 آلوپسی آره آتا نوعی ریزش مو است که در اثر تخریب خود ایمنی فولیکول های مو در مناطق موضعی پوست ایجاد می شود.

 داروهایی که نشان داده شده رویش مجدد مو ایجاد می کنند شامل ماینوکسیدیل (Rogaine) و فیناستراید (Propecia) است.

 تمهیدات لازم و معمول جهت جلوگیری از ریزش مو شامل بهداشت مو ، شستشوی منظم و تغذیه مناسب است.

 غربالگری سلامت پزشکی برای ریزش مو ممکن است شامل آزمایش خون مانند شمارش کامل خون (CBC) ، سطح آهن ، ویتامین B ، آزمایشات عملکرد تیروئید (TFT) و نمونه برداری از پوست سر باشد.

 

20  روش موثر برای جلوگیری از ریزش مو در مردان

در زیر لیستی از راه حل های موثر برای کمک به کاهش یا جلوگیری از ریزش مو آورده شده است:

 کمبودهای مواد مغذی را درمان کنید

 پیشگیری از تلوژن افلوویوم

 الکل را کاهش دهید

 از استعمال سیگار خودداری کنید

 رژیم غذایی مناسب را در پیش بگیرید

 دارو: روگین (ماینوکسیدیل)

از شانه زدن موهای مرطوب خودداری کنید

 از استرس دوری کنید

 دریافت کافی بیوتین: به بیوتین ویتامین H نیز می گویند

 آبرسانی

از گرم کردن و خشک کردن مداوم خودداری کنید

 رنگ کردن مکرر مو

 پوست سر بدون عرق

 جلوگیری از آلوپسی کششی

 فعالیت بدنی منظم مانند پیاده روی و شنا

 خارش پوست سر را به موقع درمان کنید

 غده تیروئید بیش فعال یا کم کاری غده تیروئید هر دو به عنوان عامل ریزش مو شناخته می شوند.

 افزایش قند ممکن است خطر ابتلا به فولیکولیت را افزایش دهد

 آلوپسی ناشی از داروها

 ماساژ منظم پوست سر ممکن است باعث افزایش گردش خون در پوست سر شده و به شما در آرامش و بهبود سلامت پوست سر کمک کند.

 

دلایل و عوامل خطر ریزش مو چیست؟

 از آنجا که انواع مختلفی از ریزش مو وجود دارد ، یافتن علت آن می تواند چالش برانگیز باشد. در این بررسی شایعترین دلایل ریزش مو در پوست طبیعی و پوست سر بدون اسکار دیده می شود. اصطلاح پزشکی ریزش مو ، آلوپسی می باشد.

 بیشتر موارد ریزش مو به بیماری سیستمیک یا داخلی مرتبط نیست و رژیم غذایی ضعیف نیز یک عامل شایع نیست. در نتیجه ی عوامل ژنتیکی که از پیش وجود داشته و روند طبیعی پیری ممکن است موها به سادگی نازک شوند. بسیاری از مردان و زنان ممکن است از 30 تا 40 سالگی متوجه نازک شدن فیزیولوژیک خفیف مو شوند. مشکلات زندگی ، از جمله بیماری ، ضربه عاطفی ، کمبود پروتئین (در طی رژیم سخت) و تغییرات هورمونی مانند بارداری ، بلوغ و یائسگی ممکن است باعث ریزش مو شود.

 چندین بیماری، از جمله بیماری تیروئید ، کم خونی فقر آهن و سفلیس ثانویه ، می تواند باعث ریزش مو شود. با وجودی که آزمایش خون تیروئید و سایر تست های آزمایشگاهی ، از جمله شمارش کامل خون (CBC) ، در افرادی که ریزش موی معمولی دارند معمولاً طبیعی است ، حذف علل قابل درمان ریزش مو مهم است.

 

چه پزشکانی ریزش مو را درمان می کنند؟

پزشک خانواده ، متخصص داخلی یا متخصص زنان می توانند یک غربالگری اساسی را برای سلامتی انجام دهند. متخصصان پوست متخصصانی هستند که در زمینه مشکلات پوست ، مو و ناخن تخصص دارند و ممکن است تشخیص و درمان پیشرفته تری از ضعیف شدن و ریزش مو ارائه دهند. گاهی اوقات ممکن است بیوپسی پوست سر لازم باشد.

اگرچه بسیاری از داروها "ریزش مو" را در میان عوارض جانبی بالقوه خود ذکر کرده اند ، اما بیشتر داروها باعث ریزش مو نمی شوند. از طرف دیگر ، درمان سرطان (به عنوان مثال شیمی درمانی یا پرتودرمانی) و داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی معمولاً باعث ریزش مو می شوند. ریزش کامل مو پس از شیمی درمانی معمولاً پس از شش تا 12 ماه دوباره برگشت دارد.

 

پزشکان چگونه ریزش مو را طبقه بندی می کنند؟

روش های بی شماری برای دسته بندی ریزش مو وجود دارد. ابتدا باید پوست سر را معاینه کرد تا مشخص شود که آیا ریزش مو به دلیل تخریب فیزیکی و از بین رفتن فولیکول های مو (اسکار یا آلوپسی سیکاتریسیل) است یا خیر. اگر پوست سر همراه با میزان زیادی فولیکول های خالی از مو کاملاً طبیعی به نظر برسد ، این ریزش مو بدون اسکار نامیده می شود. از طرف دیگر ، آلوپسی سیکاتریسیل برای همیشه فولیکول ها را از بین می برد. ریزش مو بدون اسکار نیز در شرایطی اتفاق می افتد که صدمه فیزیکی یا شیمیایی به ساقه مو وارد شده و منجر به شکستگی آن شود. گاهی اوقات ممکن است برای تشخیص این شرایط ، بیوپسی پوست سر لازم باشد. گاهی اوقات ، پزشک ممکن است مویی را بکشد تا ظاهر ساقه مو و همچنین درصد رشد مو (مرحله آناژن) را بررسی کند. این مقاله بر روی انواع بدون اسکار ریزش مو متمرکز خواهد شد.

 

ریزش موی منطقه ای

برخی از بیماری ها مناطق کوچکی از ریزش مو را ایجاد می کنند ، در حالی که برخی دیگر مناطق وسیعی از پوست را تحت تأثیر قرار می دهند. دلایل شایع ریزش موی منطقه ای شامل موارد زیر هستند:

 آلوپسی آره آتا (لکه های طاس کوچک دایره ای یا سکه ای روی پوست سر که معمولاً ظرف چند ماه دوباره رشد می کنند) ،

 آلوپسی کششی (نازک شدن از بستن موها به صورت تنگ یا دم اسبی)

 تریکوتیلومانیا (عادت به پیچاندن یا بیرون کشیدن مو)

 تینه آی سر (عفونت قارچی)

 سفلیس ثانویه

 

ریزش موی منتشر

برخی از دلایل عمده ریزش موی منتشر عبارتند از:

 الگوی آلوپسی

 آلوپسی ناشی از دارو

سو تغذیه پروتئین

 آلوپسی ناشی از بیماری سیستمیک (سرطان ، بیماری غدد درون ریز و تلوژن افلوویوم)

 

آلوپسی آره آتا چیست؟

 این یک بیماری شایع پوستی است. آلوپسی آره آتا معمولاً به صورت یک دایره تکی به اندازه حدودا یک سکه کاملا طاس و صاف در پوست سر شروع می شود. این مناطق معمولاً طی سه تا شش ماه بدون درمان دوباره رشد می کنند. گاهی موهای سفید موقتاً دوباره رشد می کنند و سپس تیره می شوند. گسترده ترین شکل این نوع ریزش آلوپسی توتالیس است که در آن کل پوست سر طاس می شود. تأکید بر این نکته مهم است که بیمارانی که به طور موضعی دچار ریزش مو می شوند ، به طور کلی موهای سر خود را از دست نمی دهند. آلوپسی آره آتا می تواند بر موهای سایر قسمت های بدن نیز تأثیر بگذارد (به عنوان مثال ریش یا ابرو).

 آلوپسی آره آتا یک بیماری خود ایمنی است که در آن بدن به فولیکول های موی خود حمله می کند. با این حال ، اکثر بیماران مشکلی سیستمی ندارند و نیازی هم به انجام آزمایشات پزشکی نمی باشد. در حالی که مردم اغلب آلوپسی آره آتا را ناشی از "استرس" می دانند ، اما ممکن است برعکس باشد. یعنی داشتن آلوپسی ممکن است باعث استرس شود.

 درمان های آلوپسی آره آتا شامل تزریق مقدار کمی استروئید مانند تریامسینولون به مناطق آسیب دیده برای تحریک رشد مو است. اگرچه ممکن است تزریق موضعی برای مناطق وسیع عملی نباشد ، اما اغلب این یک روش درمانی بسیار موثر در کمک به بازگشت سریع موها است. سایر روش های درمانی مانند استروئیدهای خوراکی ، سایر داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی یا نور ماورا بنفش برای موارد گسترده تر یا شدید در دسترس است اما به دلیل عوارض جانبی یا خطرات احتمالی ، برای اکثر بیماران غیر عملی است. در بیشتر موارد خفیف ، بیماران می توانند به راحتی مناطق آسیب دیده را بپوشانند یا شانه بزنند. در موارد شدیدتر و مزمن ، برخی از بیماران از پوستیژ استفاده می کنند. امروزه ، برخی از مردان کل پوست سر خود را می تراشند بخصوص که این ظاهر مد شده است. به تازگی ، محققان برخی نتایج مفید را در گروه های کمی از بیماران با آلوپسی آره آتا یا آلوپسی توتالیس گسترده به توسط یک مهارکننده JAK1 / 2 ، باریسیتینیب (Olumiant) مشاهده کرده اند و البته مطالعات طولانی مدت تری در حال انجام است.

 

آلوپسی کششی چیست؟

 این شامل یک ناحیه ریزش موی کوچک یا موضعی است که در اثر کشیدن یا کشش مکرر یا مداوم ریشه مو ایجاد می شود. بافتن های گره ای و دم اسبی می توانند به اندازه ای روی موها کشش ایجاد کند که باعث ریزش آنها شود. اگر این اتفاق افتاد ، بهتر است مدل موهایی را انتخاب کنید که کشش کمتری روی موها ایجاد کنند. زودتر انجام دادن این کار به جلوگیری از آسیب دائمی کمک می کند.

 

تریکوتیلومانیا چیست؟

 این واژه به عادت کشیدن یا پیچ دادن موی شخص توسط خودش اشاره دارد. پوست سر و مژه ها اغلب تحت تأثیر قرار می گیرند. برخلاف لکه های آلوپسی آره آتا که کاملاً صاف هستند ، در لکه های ریزش مو در تریکوتیلومانیا موهای شکسته شده مشهود است. درمان اغلب کاملا رفتاری است. فرد باید متوجه این رفتار شود و سپس آگاهانه متوقفش کند. موارد شدید یا مقاوم ممکن است نیاز به مشاوره استرس با یک درمانگر یا روانشناس یا درمان پزشکی با روانپزشک داشته باشد. چندین داروی ضد افسردگی یا ضد اضطراب هستند که می توانند به این بیماری کمک کنند.

 

تینه آ کپیتیس ( بیماری کچلی قارچی سر) چیست؟

 تینه آ واژه پزشکی عفونت قارچی است و کاپیتس به معنی سر است. کچلی نوعی عفونت قارچی پوست سر است که در بیشتر موارد کودکان سنین مدرسه را درگیر می کند. بیماری کچلی بیشتر در سیاه پوستان آفریقایی یا آفریقایی-آمریکایی دیده می شود. این بیماری در بزرگسالان سالم، نادر است. لکه های طاسی معمولاً موهای شکسته همراه با درماتیت (التهاب پوست) را نشان می دهد. ضد قارچ های خوراکی می توانند به ریشه مو نفوذ کرده و عفونت را درمان کنند و البته پس از درمان موها دوباره رشد می کنند. استفاده مشترک از کلاه یا شانه و برس ممکن است کچلی را منتقل کند.

 

ریزش موی منتشر چیست؟

این یک نوع کم پشتی کلی موها بدون وجود لکه های طاسی یا الگوهای خاص دیگر است. اگرچه ممکن است این نوع ریزش برای دیگران قابل توجه نباشد ، اما غالباً فرد احساس می کند که موهایش مانند گذشته ضخیم یا پر نیست. شایعترین شرایط در این دسته عبارتند از:

 تلوژن افلوویوم (ریزش سریع پس از زایمان ، تب یا کاهش ناگهانی وزن)

 ریزش موی آندروژنتیک یا آندروژنیک ("طاسی مدل مردانه" ، "طاسی مدل زنانه")

 

تلوژن افلوویوم چیست؟

در شرایط عادی ، موهای پوست سر حدود سه سال (مرحله آناژن یا رشد) زندگی می کنند. آنها سپس وارد فاز تلوژن یا استراحت می شوند. در طول سه ماه تلوژن ، ریشه مو به یک "چماق" کوچک تبدیل می شود ، سپس مو می ریزد. بنابراین از دست دادن هر روز حدود 100 تار مو طبیعی است و بیشتر آنها در روزهایی که شامپو موهایی را که آماده ریزش هستند شل می کند.

گاهی اوقات افرادی که نگران از دست دادن موهای خود هستند ، متوجه می شوند که موهایشان روی بالش یا کف حمام ریخته است ، و نمی دانند که این اتفاق همیشه می افتاده است. با یک نگاه دقیق به این موها ، حالت چماقی معمولاً در انتهای تار مو مشخص می شود و نشان می دهد که این موها به طور عادی ریخته می شوند. به طور معمول ، حدود 10٪ از موهای سر در مرحله تلوژن قرار دارند.

چندین مشکل وجود دارد که "شوک به سیستم" وارد می کند و ریتم رشد مو را تغییر می دهد. در نتیجه ، 40٪ تا 30٪ موها ممکن است وارد فاز تلوژن شوند. سه ماه بعد ، موها در یک ریزش گسترده (افلوویوم) به خصوص در نزدیکی جلوی سر بیرون می ریزند. این مشکلات  شامل موارد زیر هستند:

 زایمان

 تب شدید

 کاهش ناگهانی وزن (رژیم لاغری)

 عمل جراحی

 بیماری شدید

 استرس شدید عاطفی یا از دست دادن

هیچ یک از اینها تهدید کننده زندگی نیستند و همچنین ریزش مو معمولاً به دنبال آنها ایجاد نمی شود. (بعلاوه ، این ممکن است فقط بعد از یک بارداری اتفاق بیفتد ، اما در بارداری بعدی دیگر این اتفاق نمی افتد) . اما وقتی مو می ریزد ، همه جا دیده می شود ( پوشاندن سطح بالش ، گرفتگی دریچه را آب و غیره). به طرز متناقضی ، هرچه ریزش مو چشمگیرتر باشد ، پیش آگهی بهتر است ، زیرا وقتی بدن به ریتم طبیعی برمی گردد ، (
بیشترشان، اگرچه نه همه) آن موها برمی گردند. این افراد نیازی به درمان خاصی ندارند. شامپوی معمولی می تواند ادامه داشته باشد ، زیرا این فقط موهایی را که به هر حال خارج می شوند سست می کند
.

 

آلوپسی آندروژنتیک یا آندروژنیک ("طاسی با الگوی مردانه" ، "طاسی با الگوی زنانه") چیست؟

این نوع آلوپسی اغلب به استعداد ژنتیکی و سابقه خانوادگی نسبت داده می شود. آلوپسی آندروژنیک در مردان و زنان دیده می شود. ریزش مو در مردان اغلب سریعتر و زودتر شروع شده و گسترده تر است.

پزشکان از طاسی رایج به عنوان "آلوپسی آندروژنتیک" یا "آلوپسی آندروژنیک" یاد می کنند ، که بیانگر آن است که ترکیبی از هورمون ها و وراثت (ژنتیک) برای ایجاد این بیماری ضروری است. علت دقیق این الگو ناشناخته است. (هورمونهای مردانه درگیر، در مردان و زنان وجود دارد.)

طاسی با الگوی مردانه

حتی مردانی که هرگز "کچل" نمی شوند در طول سالها تا حدودی موهایشان کم پشت می شود. برخلاف کسانی که ریزش تلوژن برگشت پذیر دارند ، کسانی که ریزش موی معمول مردانه دارند متوجه ریزش زیاد مو نمی شوند. آنها فقط می بینند که تراکم موهایشان دیگر مثل قبل نیست. پسران وقتی به بلوغ می رسند، با افزایش سن خط صاف رویش موهایشان به الگوی "M شکل" شبیه به مردان بزرگسال تغییر می کند و در نزدیکی گیجگاه متوجه عقب رفتن آن می شوند. این پیشرفت طبیعی به معنای ریزش فعال موها نیست.

برخی "افسانه ها" در مورد طاسی با الگوی مردانه

 افراد طاسی را از طریق بستگان مرد از سمت مادرشان به ارث می برند. در واقع ، ژن های هر دوی مادر و پدر طاسی را تعیین می کنند. نگاه به خانواده فرد می تواند بهترین پیش بینی درباره احتمال ایجاد طاسی در فرد را داشته باشد. مطالعات در این زمینه ادامه دارد و تحقیقات فعلی در مورد الگوهای وراثت بی نتیجه بوده است.

 موهای بلندتر ریشه ها را تحت فشار قرار می دهد. اینطور نیست و کلاه ها نیز گردش خون سر را کاهش نمی دهد تا باعث ریزش مو شود.

 شامپو طاسی را تسریع نمی کند.

 "گردش خون ضعیف" باعث ریزش مو نمی شود و ماساژ باعث توقف ریزش نمی شود.

 

چه درمانی برای ریزش مو در مردان وجود دارد؟

 

تعداد کمی از درمان های علمی و تایید شده توسط FDA برای ریزش مو وجود دارد. هزاران ادعا و محصول اثبات نشده برای کمک به رشد مجدد مو وجود دارد. بسیاری از نرم کننده ها ، شامپوها ، ویتامین ها و سایر محصولات ادعا می کنند که به طریقی نامشخص به رشد مو کمک می کنند. نیوکسین یک مارک محبوب شامپو برای ریزش مو بوده است ، اما هیچ شواهد قانع کننده ای وجود ندارد که نشان دهد موثرتر از شامپوهای معمولی است. این محصولات معمولاً بی ضرر هستند اما به طور کلی از نظر علمی اثبات نشده و بنابراین بطور بالقوه بی فایده هستند. برای کاهش سرعت ریزش مو ، حداقل چهار گزینه اساسی و موثر وجود دارد. این داروها شامل داروهایی مانند ماینوکسیدیل و پروپشیا هستند که برای استفاده طولانی مدت استفاده می شوند. به نظر نمی رسد قطع مصرف این داروها باعث ریزش موهای قبلی شده و آنها را تشدید کند. با قطع مصرف، به سرعت بیمار به حالتی که از قبل داشته و درمان را شروع نکرده برمی گردد.

 ماینوکسیدیل (روگین): این داروی موضعی بدون نسخه در دسترس است و نیازی به نسخه پزشک نیست. زنان و مردان می توانند از آن استفاده کنند. روی کف سر بهتر عمل می کند و در ناحیه پیشانی کمتر. ماینوکسیدیل به صورت محلول 2٪ ، محلول 4٪ ، محلول فوق قوی 5٪ و فوم در دسترس است. با روگین ممکن است کمی موهای جدید رشد کند ، اما بهتر است هدف این باشد که آنچه را هنوز وجود دارد نگه دارید. عوارض جانبی کمی با Rogaine وجود دارد. مشکل اصلی این روش درمانی ، نیاز به ادامه استفاده از آن به صورت هر روزه یک یا دو بار است و البته اکثر مردان پس از مدتی از این کار خسته می شوند. علاوه بر این ، ماینوکسیدیل تمایل دارد که در قسمت جلوی سر کمتر جواب دهد ، جایی که طاسی، بیشتر مردان را آزار می دهد. استفاده ناخواسته از آن روی پوست صورت یا گردن می تواند باعث رشد ناخواسته مو در آن نواحی شود.

 فیناستراید (Propecia): این دارو برای استفاده در مردان فقط با ریزش موی آندروژنیک مورد تایید FDA است. فیناستراید در یک گروه از داروها به نام مهارکننده های 5-آلفا ردوکتاز است. این دارو با جلوگیری از عملکرد هورمون های طبیعی در فولیکول های پوست سر ، به کاهش ریزش مو کمک می کند.  پروپشیا و فینپشیا ، نسخه ای حاوی دوز کمتر از دارویی به نام Proscar است که در مردان میانسال و مسن به کوچک شدن پروستات کمک می کند. زنانی که توانایی باروری دارند باید از فیناستراید پرهیز کنند. قرص های Propecia   یا فینپشیا  یک میلی گرمی با نسخه پزشک در دسترس هستند و یک بار در روز مصرف می شوند. فیناستراید ممکن است در بعضی از افراد موها را تا حدی رشد داده و ضخیم کند ، اما کاربرد اصلی آن نگهداری (حفظ) موهایی است که هنوز وجود دارند. مطالعات نشان داده است که این دارو در برخی از انواع ریزش مو به خوبی عمل می کند و بیماران باید حدود شش تا 12 ماه قبل از رویت اثرات کامل از آن استفاده کنند. این دارو روزها تا هفته ها "کار نمی کند" و شروع بهبود قابل مشاهده به تدریج انجام می شود. این ممکن است برای مردانی که هنوز مو به اندازه کافی برای نگهداری دارند بهترین اثر را داشته باشد اما همچنین می تواند به رشد مجدد مو کمک کند. عوارض جانبی احتمالی اما بعید شامل ناتوانی جنسی یا کاهش میل جنسی (میل جنسی) است. مطالعات نشان می دهد که این عوارض جانبی احتمالاً اندکی شایعتر از آن است که در جمعیت عمومی دیده می شود و با قطع مصرف دارو توسط بیماران برگشت پذیر است.

 گروهی از داروهای موضعی به نام آنالوگ پروستاگلاندین اخیراً تحت بررسی برای رشد مجدد مو قرار گرفته اند. این گروه دارویی  می تواند در زنان و مردان استفاده شود. این داروها در حال حاضر برای ریزش موی سر مورد تایید FDA نیستند. در حال حاضر ، این داروها اصولاً برای تقویت مژه استفاده می شوند. یکی از داروهای جدید bimatoprost (Latisse) نام دارد. برای ارزیابی کارایی این محصولات در ریزش موی سر ، آزمایشات و مطالعات بیشتری لازم است. از محلول Bimatoprost گاهی اوقات بدون نسخه در موارد منتخب برای کمک درمان ریزش مو استفاده می شود. بیماتوپروست در حال حاضر توسط FDA برای تقویت مژه برای تهداف زیبایی تایید شده است. مطالعات نشان داده است که این دارو می تواند با افزایش رشد مژه ها ، از جمله طول ، ضخامت و تیرگی ، هیپوتریکوز (کوتاهی یا کم پشتی) را درمان کند. این دارو به صورت تجاری به عنوان Lumigan نیز موجود است که برای درمان گلوکوم استفاده می شود. به طور دقیق مشخص نیست که این دارو در رشد مجدد مو چگونه عمل می کند ، اما تصور می شود که فاز آناژن (مرحله فعال) رشد مو را طولانی می کند. جالب اینجاست که در طی استفاده معمول پزشکی از قطره چشمی لومیگان برای بیماران گلوکوم مشخص شد که در بسیاری از استفاده کنندگان ، مژه ها به سرعت بلند و ضخیم می شوند. این امر منجر به آزمایشات بالینی و تأیید استفاده زیبایی از Latisse برای مژه ها شد.

 

افراد چه گزینه های دیگری برای درمان ریزش مو دارند؟

 

چندین گزینه درمانی زیبایی جایگزین برای ریزش مو وجود دارد. برخی از این موارد در اینجا ذکر شده اند و شامل پودرهای الیاف مو ، تکه های مو ، کلاه گیس های مصنوعی ، کلاه گیس های موی انسانی ، اکستنشن مو ، بافت مو ، لیزر و جراحی هستند.

 پودرهای الیاف مو : پور پاش های الیاف رنگی و پودری به صورت تجاری در دسترس هستند و ممکن است برای استتار مناطق طاس عمل کنند. این پودر پاش های رنگی خاصیت خاصی دارند که به آنها کمک می کند تا به موها بچسبند و ظاهر کامل تری پیدا کنند.  تاپیک (Toppik) یکی از تولید کنندگان این محصولات است. این محصولات آرایشی و بهداشتی بدون نسخه پزشک در دسترس هستند و نسبتاً ارزان و کاملاً ایمن و با حداقل خطر می باشند. غالباً ممکن است این گزینه علاوه بر درمان های پزشکی مانند Rogaine ، Propecia  و کاشت مو مورد استفاده قرار گیرند و این یک اقدام موقتی عالی برای استتار در موارد خاص است.

 تکه های مو: از جمله روشهای موقت افزودن مو به طور موقت ، تکه های مو یا بافت مو است که در آن یک توری دارای موهای مصنوعی یا انسانی با رنگ و بافت مشابه به موهای موجود بافته می شود. کیفیت اینها به طور قابل توجهی با توجه به قیمتشان متفاوت است. همچنین ممکن است تکه های مو و بافته شده کشیده شوند ، اکسیده شوند و شل گردند.

 جراحی یا کاشت مو: رویکردهای جراحی ترمیم مو شامل روش های مختلف کاشت مو (گرفتن مو از پشت سر و کاشتن آن در جلوی سر) یا برداشت پوست سر (برش دادن نقاط طاسی و دوختن بقیه قسمت ها) است. روشهای پیوند در سالهای اخیر بسیار بهینه شده اند که می توانند نتایج بسیار جذاب تر و طبیعی تری نسبت به روش های قدیمی که گاهی اوقات ظاهر "شطرنجی" یا پلاستیکی دارند ، ایجاد کنند. اکنون بسیاری از بیماران تحت پیوند از Propecia استفاده می کنند تا آنچه را که پیوند کرده اند نگهداری یا حفظ کنند. هنگام تحقیق در مورد کاشت مو ، مدارک جراح را بررسی کرده و به دقت مورد توجه قرار دهید. میکروگرافتها جدیدترین تکنیکهایی هستند که به موجب آنها جراحان یک یا دو فولیکول مو را پیوند می دهند. کاشت مو بسته به تعداد پیوند موی پیوند شده ممکن است بسیار گران و زمانبر باشد. به طور معمول ، 500 گرافت مو یا بیشتر ممکن است در یک جلسه پیوند شود.

 دستگاه های لیزر کم توان مورد تأیید FDA برای استفاده در ریزش مو با الگوی مردانه تبلیغ می شوند. این دستگاه ها بدون تجویز پزشک در خانه استفاده می شوند. این دستگاه ها به صورت شانه ، کلاه ایمنی و کلاه وجود دارند. مطالعات محدود نسبتاً قانع کننده ای وجود دارد که که نشان می دهد این دستگه ها رشد مو را تحریک می کنند.

 پی آر پی PRP یا پلاسمای غنی از پلاکت که از خون کامل بیماران مبتلا به ریزش مو به دست آمده و سپس دوباره به پوست سر خود فرد تزریق می شود ، به عنوان یک درمان کمکی پیشنهاد شده است. پی آر پی در موارد کم پشتی موهایی که در 3 ساله اخیر ایجاد گشته نتایج قبل توجهی از خود نشان داده است.

 

آیا ریزش مو در خانم ها با آقایان متفاوت است؟

 

طاسی با الگوی زنانه

زنان نیز به صورت ارثی (ژنتیکی) موهای خود را از دست می دهند ، اما ریزش مو با الگوی زنانه بیشتر بصورت کم پشتی گستره است و احتمال طاسی فرق سر و عقب نشینی خط رویش موها کمتر است. اگرچه برخی خانم ها ممکن است پس از 20 سالگی متوجه کم پشت شدن موها شوند ، ریزش موها به تدریج ادامه می یابد و اغلب سالها طول می کشد تا برای دیگران آشکار شود. به نظر می رسد یک نازک شدن فیزیولوژیک طبیعی وجود دارد که با افزایش سن ارتباط دارد و در بسیاری از زنان در اوایل تا اواسط دهه چهارم زندگی رخ می دهد. علل زمینه ای ریزش مو در زنان بیشتر از مردان است. این موارد شامل شرایط قابل درمان مانند کم خونی و بیماری تیروئید و سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) است. این بیماری ها با آزمایش خون همراه با گرفتن تاریخچه و معاینه فیزیکی تشخیص داده می شود. اگرچه چند مطالعه حاکی از آن است که طاسی زنان از طریق ژنهای خانوادگی مادر به ارث می رسد ، اما این نظریه ها نیاز به بررسی های بیشتر دارند. اگرچه برای طاسی با الگوی زنانه تایید نشده ولی اسپیرونولاکتون (آلداکتون) در درمان این بیماری موفقیت هایی کسب کرده است.

ترومای مو مانند موهای محکم بافته شده به عقب و اصطکاک مداوم می تواند به طور بالقوه باعث بدتر شدن یا ریزش موضعی مو در برخی از افراد شود. افرادی که موهای خود را محکم با یک کش به عقب می کشند ، می توانند در جلوی پوست سر دچار ریزش موضعی شوند.

"افسانه ها" یی در مورد ریزش مو که مورد توجه ویژه زنان است

 موهای بلندتر لزوماً ریشه را تحت فشار قرار نمی دهند.

 شامپو ریزش مو را تسریع نمی کند. این فقط موهایی را که به هر حال آماده ریزش بودند حذف می کند.

 رنگ کردن ، فر کردن و نرم کننده های مو معمولاً باعث ریزش مو نمی شود. سوختگی یا حالت دادن زیاد ممکن است باعث شکنندگی و شکستگی مو شود. مدل هایی که محکم کشیده می شوند ممکن است باعث ریزش شوند ، اما رنگ کردن مو و "مواد شیمیایی" معمولاً اینگونه نیست.

 

ریزش موی بارداری چگونه است؟

بارداری ممکن است تغییرات زیادی در موهای سر ایجاد کند. با نوسان هورمون ها در دوران بارداری ، تعداد زیادی از زنان احساس می کنند موهایشان ضخیم شده و پر می شود. این ممکن است مربوط به تغییر تعداد چرخه مو در مرحله رشد مو باشد ، اما دلیل دقیق آن ناشناخته است. اغلب اوقات ، ممکن است پس از زایمان یا چند ماه بعد ، ریزش مو (تلوژن افلوویوم) رخ دهد که در نهایت به حالت طبیعی باز خواهد گشت.

چه روش های درمانی خاصی برای ریزش مو در زنان وجود دارد؟

درمان های ریزش مو زنانه شامل ماینوکسیدیل (Rogaine) ، کاشت مو ، الیاف پودر مو مانند تاپیک Toppik ، کلاه گیس ، اکستنشن مو و بافت است.

 ماینوکسیدیل (روگین) بدون نسخه در دسترس است و در غلظت های 2٪ ، 4٪ و 5٪ موجود است. استفاده از آن دو بار در روز ممکن است امری آزار دهنده باشد ، اما نشان داده شده است که به حفظ مو کمک می کند و حتی ممکن است مقداری رشد کند. ماینوکسیدیل تمایل دارد که موهای بسیار ریز را در هر کجا که استفاده شود رشد دهد. جلوگیری از جاری شدن مایع روی صورت یا گردن که ممکن است باعث رشد مو شود نیز بسیار مهم است. این ماده برای زنان، با غلظت 2٪ به بازار عرضه می شود اما ممکن است طبق دستور پزشک با قدرت بالاتر نیز استفاده شود.

 روشهای جراحی مانند کاشت مو می تواند برای برخی خانمها و همچنین مردان در "پر کردن" مناطق کم پشت شده مفید باشد.

 

چه ویتامین هایی برای ریزش مو مفید هستند؟ آیا درمان های خانگی برای ریزش مو وجود دارد؟

 

یک مولتی ویتامین روزانه خوب حاوی روی ، ویتامین B ، فولات ، آهن و کلسیم یک انتخاب منطقی است ، اگرچه هیچ شواهد قانع کننده ای وجود ندارد که ویتامین ها برای آلوپسی فایده معنی داری داشته باشند. مطالعات جدید نشان می دهد که ویتامین D ممکن است تا حدی مفید باشد و قابل تأمل است. کمبود ویتامین و مواد معدنی خاص مانند آهن یا ویتامین B12 ممکن است با آزمایش خون تشخیص داده و درمان شود.

چندین ویتامین ، از جمله بیوتین ، برای رشد مو تبلیغ شده است ، اما مطالعات علمی جامع در مورد بسیاری از این ادعاها وجود ندارد. در حالی که مصرف بیوتین و سایر مکمل هایی که برای مو ، پوست و ناخن به بازار عرضه می شود ، هیچ مشکلی ایجاد نمی کند ، اما ممکن است لزوماً به وضعیت کمک نکند. بنابراین ، باید با احتیاطی نسبی به مکمل هایی که برای رویش مجدد مو تبلیغ شود، برخورد کرد. فقط شواهدی به صورت روایت وجود دارد که نشان می دهد سیر ، آب پیاز ، سائو پالمتو ، روغن نارگیل ، روغن گل مغربی ، سرکه سیب ، کراتین و روغن هسته کدو از راه خوراکی یا موضعی برای ریزش مو مفید هستند.

 

آیا خارش پوست سر می تواند باعث ریزش مو شود؟

خارش پوست سر ممکن است علامت یک بیماری پوست سر باشد که می تواند ریزش مو ایجاد کند. علل ممکن است شامل درماتیت سبورئیک (شوره سر) و پسوریازیس باشد. درمان ها ممکن است شامل شامپوهای دارویی مانند کتوکونازول (Nizoral) ، شامپوهای شوره سر OTC و کرم ها و لوسیون های استروئیدی موضعی برای کاهش خارش باشد.

 

پیش آگهی ریزش مو چیست؟

پیش آگهی ریزش موی بدون اسکار آندروژنی به دلیل اینکه درمانی برای این مشکل وجود ندارد ، بستگی به پیگیری فرد دارد. داروها باید به طور نامحدود مصرف شوند. انواع دیگر ریزش مو شانس زیادی برای رفع خود به خودی دارند.

 

چگونه مردم از ریزش مو جلوگیری می کنند؟

پیشگیری از ریزش مو به علت اصلی بستگی دارد. بهداشت مناسب مو با شامپوی منظم یک اقدام اولیه است اما احتمالاً سود چندانی ندارد. تغذیه مناسب ، به ویژه سطح کافی آهن و ویتامین B مفید است. درمان بیماری های زمینه ای مانند بیماری تیروئید ، کم خونی و عدم تعادل هورمونی ممکن است در پیشگیری مفید باشد.