پی آر پی ( PRP ) یا پلاکت درمانی

پی آر پی ( PRP ) یا پلاکت درمانی

پی آر پی PRP یا پلاکت درمانی = راهی طبیعی برای تقویت موها، جوانسازی پوست و درمان آرتروز زانو / دکتر کاظم محقق 44219771-021
پی آر پی ( PRP ) یا پلاکت درمانی

پی آر پی ( PRP ) یا پلاکت درمانی

پی آر پی PRP یا پلاکت درمانی = راهی طبیعی برای تقویت موها، جوانسازی پوست و درمان آرتروز زانو / دکتر کاظم محقق 44219771-021

فیناستراید برای ریزش مو: موارد مصرف ، دوز و عوارض جانبی

 

 


 

ریزش مو می تواند به طاسی منجر شود و باعث ریزش دائمی پوست سر به طور عمده در شقیقه ها یا ناحیه تاج سر در مردان شود. ثابت شده است که محبوب ترین داروی خوراکی که در درمان طاسی الگوی مردانه موثر است به عنوان فیناستراید شناخته می شود. فیناستراید با نام های تجاری Proscar و Propecia فروخته می شود. این داروها حاوی فیناستراید به عنوان یک ماده فعال هستند که با کاهش سرعت ریزش مو در مردان کار می کنند.

 

مزایای قرص فیناستراید

علیرغم عوارض جانبی ، فیناستراید یک انتخاب محبوب و موثر برای درمان ریزش مو و طاسی مردانه است. از مزایای عمده قرص فیناسترایدFinasteride  می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. درمان آلوپسی آندروژنتیک - فیناستراید موثرترین دارویی است که برای درمان آلوپسی آندروژنتیک در مردان استفاده می شود. از نظر علمی ثابت شده است که فیناستراید اثرات طاسی الگوی مردانه را معکوس می کند و رشد مو را به ویژه در شقیقه ها و ناحیه تاج سر افزایش می دهد. سازمان غذا و داروی ایالات متحده FDA دوز 1 میلی گرم فیناستراید را برای درمان ریزش مو در مردان تأیید کرده است.

2.  کاهش سرعت ریزش مو - از فیناستراید به عنوان اولین خط درمانی توسط متخصصین پوست برای کاهش سرعت ریزش شدید استفاده می شود. دی هیدروتستوسترون (DHT) ماده شیمیایی اصلی در روند ریزش مو است. فیناستراید با توقف تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون عمل می کند. کاهش مقدار DHT در نهایت روند ریزش مو را کند می کند. بهترین مزیت فیناستراید این است که روی رشد موی سایر اعضای بدن تأثیر نمی گذارد.

3.  رشد مجدد مو - فیناستراید برای رشد مجدد مو در مردان توصیه می شود. پس از ادامه استفاده از فیناستراید ، نه تنها ریزش مو کند گزارش می شود بلکه رشد مجدد مو نیز اتفاق می افتد. رویش مجدد مو معمولاً پس از یک تا دو سال استفاده مداوم از فیناستراید در بیشتر موارد دیده می شود.

4.  حفظ مو - در چندین مطالعه مشاهده شده است که پس از مصرف 1 میلی گرم فیناستراید ، فولیکول های اصلی مو و بالبع تعداد اصلی موها را حفظ کرده است.

5.  اثرات منفی نادر - عوارض جانبی منفی فیناستراید نسبت به سایر داروهای موجود برای درمان ریزش مو در مردان نسبتاً نادر است.

 

فیناستراید برای ریزش مو در مردان چگونه کار می کند؟

طاسی الگوی مردانه تا حد زیادی توسط هورمون دی هیدروتستوسترون (DHT) ایجاد می شود. هورمون DHT از طریق کوچک کردن فولیکول های مو عمل می کند. این در نهایت منجر به جلوگیری از رشد مو می شود. هنگامی که مرحله ریزش چرخه رشد مو شروع می شود ، مو با سرعت بیشتری نسبت به موهای جدید جایگزین می شود.

ادامه ریزش مو منجر به نازک شدن مو و عقب رفتن خط مو به شکل "M" در بالای سر می شود. هنگامی که فیناستراید مصرف می کنید ، با مهار آنزیم 5-آلفا ردوکتاز که مسئول تولید DHT از تستوسترون است ، عمل می کند. استفاده از فیناستراید به طور مداوم منجر به افت این هورمون در جریان خون می شود. کاهش مقدار DHT منجر به کندتر شدن ریزش مو و رشد مجدد مو می شود.

 

مقدار مصرف فیناستراید

فیناستراید به صورت مصرف خوراکی این دارو طبق دستور پزشک برای رشد مو استفاده می شود. این قرص یک بار در روز یا طبق تجویز متخصص پوست مصرف می شود. فیناستراید نباید خرد و شکسته شود و باید به صورت کامل از طریق دهان ، همراه یا بدون غذا مصرف شود.

دوز 1 میلی گرم فیناستراید برای کاهش موثر سطح هورمون DHT در پوست سر و درمان ریزش مو استفاده می شود. دوز 1 میلی گرم برابر با یک قرص فین پشیا است که یک بار در روز برای نتایج موثر مصرف می شود. همچنین ، این دارو نباید توسط افراد زیر 18 سال مصرف شود.

 

تا زمان دیدن نتایج فیناستراید چه مدت طول می کشد؟

فیناستراید در مراحل اولیه ریزش مو بیشترین تأثیر را دارد. این دارو برای افرادی که در سن 30 سالگی یا بیشتر دچار ریزش مو می شوند بیشتر سودمند است. فقط پس از 3 ماه مصرف فیناستراید ، نتایج قابل مشاهده بوده، ریزش مو کند گشته و موها ضخیم می شوند. همچنین ، رشد مجدد مو به دلیل کاهش DHT دیده می شود. با ادامه استفاده ، فیناستراید رشد مو را تحریک می کند و رشد مجدد مو متراکم تر دیده می شود.


عوارض جانبی شایع فیناستراید خوراکی

فیناستراید در برگرداندن ریزش موی ناشی از طاسی الگوی مردانه موثر است و میزان موفقیت بالایی دارد. قبل از اینکه واقعاً نتیجه بگیرید ، این دارو بین سه ماه تا یک سال توسط متخصص پوست تجویز می شود. با این حال ، برخی عوارض جانبی نیز دارد که در زیر ذکر شده است:

1.  کاهش توانایی جنسی - شایع ترین عارضه جانبی استفاده از قرص فیناستراید برای ریزش مو از دست دادن میل جنسی یا کاهش توانایی جنسی است. عوارض جانبی ممکن است در برخی موارد بی ضرر باشد اما در صورت ادامه یا تشدید مشکل ، پزشک ممکن است درمان را متوقف کند.

2.  افسردگی - افسردگی نیز یکی از عوارض جانبی رایج استفاده از فیناستراید برای درمان ریزش مو در بیشتر مردان است.

3.  درد در بیضه ها - برخی از مردان ممکن است بعد از استفاده از فیناستراید ، درد در بیضه ها یا حساسیت به لمس را به عنوان یک عارضه جانبی تجربه کنند.

4.  ادرار دردناک - در بعضی موارد ، عوارض جانبی جدی مانند درد هنگام ادرار نیز به دلیل اثر فیناستراید دیده می شود.

5. تورم صورت - یک واکنش آلرژیک ناشی از استفاده از فیناستراید ممکن است منجر به تورم غیرمعمول صورت ، گردن و گلو شود.

6.  راش یا خارش - این عارضه جانبی در افرادی که به فیناستراید حساسیت دارند ایجاد می شود. ممکن است در آنها بثورات ، خارش یا تورم زبان و لب ایجاد شود.

7. سختی در تنفس  یک عارضه جانبی شدید ناشی از استفاده از داروی ریزش مو فیناستراید مشکل تنفس است. در برخی موارد ، تنگی نفس و سرگیجه نیز گزارش می شود.

8.  سرطان پروستات - همچنین مشخص شده است که فیناستراید بر آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) تأثیر می گذارد. این دارو منجر به کاهش سطح PSA در هنگام خواندن نتایج  آزمایش سرطان پروستات می شود. هرگونه افزایش سطح PSA هنگام مصرف فیناستراید ممکن است نشان دهنده سرطان پروستات باشد و باید فوراً بررسی شود.

 

اثرات جانبی فیناستراید چه مدت طول می کشد؟

عوارض جانبی ممکن است یک سال پس از قطع مصرف فیناستراید ادامه داشته باشد.

 

چگونه می توان عوارض جانبی فیناستراید را کاهش داد؟

مطمئن ترین راه برای کاهش یا از بین بردن عوارض جانبی فیناستراید به طور کامل، عدم مصرف دارو است. با این حال ، با کاهش دوز از 0.5 میلی گرم به 0.25 میلی گرم ، می توان عوارض جانبی را تا حد خوبی کاهش داد. پزشک همچنین ممکن است مصرف دوزها را کاهش دهد. یکی دیگر از گزینه های موفقیت آمیز که بدون قطع درمان موثر است ، استفاده از فیناستراید موضعی همراه با داروهای خوراکی است. فیناستراید موضعی توسط پوست سر جذب می شود و عوارض آن بسیار کمتر خواهد بود.

 

اگر فیناستراید موثر نباشد ، چه روش های درمانی دیگری وجود دارد؟

اگرچه ثابت شده است که فیناستراید برای ریزش مو موثرترین درمان است ، اما اگر موثر واقع نشود (در موارد نادر) گزینه های درمانی دیگری را می توان در نظر گرفت.

درمان Platelet Rich Plasma (PRP) یکی دیگر از گزینه های محبوب برای درمان ریزش مو است که در آن از خون خود بیمار برای درمان ریزش مو استفاده می شود. این درمان شامل استخراج پلاسمای خون، فعال کردن آن و سپس تزریق در پوست سر می شود. پلاکت های فعال شده موجود در پلاسمای خون سرشار از فاکتورهای رشد و مواد مغذی مورد نیاز برای رشد مجدد مو به طور طبیعی هستند.

 

فیناستراید موضعی در مقابل فیناستراید خوراکی

فیناستراید معمولاً به شکل قرص برای درمان طاسی الگوی مردانه استفاده می شود. در صورت بروز عوارض جانبی ، گزینه محبوب دیگر استفاده موضعی از آن است. فیناستراید موضعی درمان موضعی ریزش مو را ارائه می دهد و در پوست سر استفاده می شود. فیناستراید موضعی یک گزینه ایمن و در عین حال موثر برای درمان ریزش مو ارائه می دهد و همچنین می تواند در ترکیب با داروی خوراکی استفاده شود. مطالعات نشان می دهد که 0.25٪ فیناستراید موضعی همانند استفاده از 1 میلی گرم قرص است. با این حال ، برخلاف فیناستراید خوراکی ، فیناستراید موضعی یک درمان تایید شده از طرف FDA برای ریزش مو نیست.

 

ماینوکسیدیل در مقایسه با فیناستراید

ماینوکسیدیل و فیناستراید هر دو داروهای خوراکی مشهوری هستند که برای درمان ریزش مو استفاده می شوند. فیناستراید به ترتیب با نام های فین پشیا و Minoxidil به صورت Rogaine در بازار موجود است.

فیناستراید یک انتخاب محبوب برای درمان طاسی مردانه است زیرا ریزش مو را متوقف می کند و حتی می تواند موهای جدید را بازسازی کند. این یک داروی مورد تایید FDA است که یک راه حل بی خطر و بدون درد برای درمان ریزش مو ارائه می دهد. در مردان بالای 30 سال بهتر عمل می کند. با این حال ، برای خانمها توصیه نمی شود. فیناستراید به طور موثر عمل می کند و میزان موفقیت بالاتری دارد.

ماینوکسیدیل گزینه موثرتری در درمان آلوپسی زودرس است و رشد مجدد مو را تقویت می کند. اما برای همه موارد طاسی مردانه جواب نمی دهد. در مقایسه با فیناستراید ، میزان موفقیت مینوکسیدیل کمتر است زیرا بسیاری از افراد پس از مصرف ماینوکسیدیل اعلام کردند که هیچ تغییری در ریزش مو وجود ندارد. ماینوکسیدیل عوارض جانبی کمتری دارد و در خانمها نیز قابل استفاده است.

 

دوتاستراید در مقایسه با فیناستراید

فیناستراید و دوتاستراید به دلیل خاصیت مهار کنندگی آلفا ردوکتاز ، هر دو برای درمان ریزش مو استفاده می شوند.

فیناستراید در دهه 1970 ساخته شد و با موفقیت در درمان طاسی مردانه مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو مورد تایید FDA است و به صورت خوراکی مصرف می شود تا در کاهش سرعت ریزش مو و همچنین رشد مجدد مو موثر باشد.

دوتاستراید نسبتاً جدید است و فقط در سال 1996 ثبت اختراع شد و برای درمان هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) در سال 2001 مورد تأیید قرار گرفت. بر خلاف فیناستراید ، در ایالات متحده تأیید FDA را به عنوان داروی ریزش مو دریافت نکرده است. این ماده همچنین با مهار تبدیل تستوسترون به آندروژن دی هیدروتستوسترون (DHT) در طاسی الگوی مردانه عمل می کند.

 

سوالات متداول

 

 آیا فیناستراید از ریزش مو جلوگیری می کند؟

بله ، فیناستراید از ریزش مو در مردان جلوگیری می کند و همچنین باعث رشد مجدد مو می شود. فیناستراید به عنوان یک ماده فعال در داروهایی مانند فین پشیا، Propecia و Proscar یافت می شود. این ماده با تغییر حالت طاسی مردانه کار می کند و همچنین از ریزش بیشتر مو جلوگیری می کند.

 

 آیا فیناستراید می تواند موهای از دست رفته شما را دوباره رشد دهد؟

بله ، فیناستراید پس از استفاده منظم ، موهای از دست رفته را به طور موثری رشد می دهد. دارو باید تا 3 ماه به طور منظم مصرف شود تا شاهد رویش مجدد موها باشید. همچنین ، باید به طور مداوم برای حفظ رشد مجدد مو مصرف شود.

 

 چه مدت طول می کشد تا فیناستراید اثر کند؟

این دارو باید با توصیه پزشک متخصص پوست به مقدار تجویز شده برای دیدن نتایج استفاده شود. برای دیدن مزایای واقعی مانند کاهش سرعت ریزش مو معمولاً حداکثر 3 ماه مداوم استفاده می شود. با این حال ، ممکن است یک سال طول بکشد تا شاهد رویش مجدد موها باشیم.

 

 آیا فیناستراید خوراکی (برای رشد مو) به عنوان یک داروی عمومی در دسترس است؟

بله ، فیناستراید به عنوان داروی عمومی با نام تجاری فین پشیا یا Propecia در دسترس است و به راحتی در بازار موجود است.

 

 آیا برای فیناستراید خوراکی (رشد مو) به نسخه نیاز دارم؟

بله ، توصیه می شود قبل از مصرف فیناستراید از پزشک خود نسخه بگیرید. پزشک علائم ریزش مو را به طور کامل تجزیه و تحلیل می کند تا مقدار مناسب فیناستراید را که به صورت خوراکی برای ریزش مو مصرف می شود ، مشخص کند.

 

 اگر مصرف فیناستراید را متوقف کنید چه اتفاقی می افتد؟

اگر مصرف فیناستراید را قطع کنید ، موهای حفظ شده در آن دوره می ریزند. اگر شروع به مصرف فیناستراید می کنید ، باید مصرف آن را ادامه دهید تا فواید آن را ببینید.

 

 آیا می توانیم از فیناستراید پس از کاشت مو استفاده کنیم؟

از فیناستراید برای افزایش اثرات کاشت مو و افزایش تراکم مو در موهای پوست اطراف سر و اطراف مناطق تحت کاشت مو استفاده شده است. این درمان معمولاً شامل استفاده از فیناستراید 1 میلی گرم در روز از 4 تا 48 هفته پس از کاشت مو است.


پی آر پی برای تقویت مو

مزوتراپی برای رویش مجدد موها


هایفوتراپی چیست؟


 

هایفوتراپی یک درمان غیر تهاجمی مورد تایید FDA است که می تواند پوست شما را لیفت کند. مرکز پوست و زیبایی بهشت کلینیک مکانی برای انجام این روش درمانی در تهران است. روش هایفو از فناوری نوینی برای بهبود ظاهر پوست شما و ایجاد سفت و محکم به نظر رسیدن همه قسمت ها استفاده می کند.

 

با هایفوتراپی، می توانیم به شما کمک کنیم که نتایج زیادی را تنها پس از یک جلسه مشاهده کنید. کل این روش مبتنی بر درمان با استفاده از امواج ماوراء صوت (همان امواج مورد استفاده در سونوگرافی) است - از این روتحت عنوان اولتراتراپی هم نامگذاری شده است. ما در مرکز پوست و زیبایی بهشت کلینیک برای استفاده از انرژی اولتراسوند بر روی پوست شما از تجهیزات به روز و با فناوری پیشترفته استفاده می کنیم. این روش درمانی به مانند لیزر سطح پوست شما را گرم نمی کند بلکه انرژی مستقیما به لایه های سطح به پایین منتقل می شود.

 

کل درمان بین 45-60 دقیقه طول خواهد کشید و شامل حرکت کارتریج این دستگاه بر روی منطقه ای خاص از پوست شما است. این روش می تواند روی صورت و گردن شما استفاده شود و مخصوصاً در برخورد با افتادگی پوست زیر چانه محبوبیت دارد. در طول درمان مقداری گرما احساس خواهید کرد ، اما شما را نمی سوزاند و دردی ایجاد نمی کند. انرژی گرمایی باعث تولید کلاژن طبیعی در سلولهای پوستی شما می شود. این همان چیزی است که پوست سفت تری ایجاد می کند و به طور موثری هر منطقه پوست آویزان را "لیفت" می کند.

 

نقاهت و استراحت مرتبط با هایفوتراپی

یک مزیت بزرگ هایفوتراپی این است که در واقع هیچ زمان نقاهتی وجود ندارد. پس از انجام این روش ، می توانید به خانه برگردید و برنامه روزانه خود را ادامه دهید. تمام توصیه ما این است که شخصی را با خود بیاورید تا پس از آن شما را به خانه برساند. این صرفاً یک اقدامات احتیاطی ایمنی است و پس از رسیدن به خانه می توانید به طور عادی به رانندگی ادامه دهید.

دلیل کمی یا عدم نیاز به زمان نقاهت صرفاً به دلیل عدم تهاجمی بودن روش است. هیچ برشی ایجاد نمی شود ، هیچ بیهوشی استفاده نمی شود - فقط یک احساس گرمای کمی وجود دارد و انجام می شود.

 

مزایای هایفوتراپی

برخی مزایای بسیار واضحی وجود دارد که هایفوتراپی را به یکی از پرطرفدارترین روشهای زیبایی در بهشت کلینیک تبدیل کرده است:

-        نتایج هایفوتراپی در طی چند روز قابل مشاهده است و برای مدت زمان طولانی ادامه خواهد داشت. بیشتر داوطلبان فقط هر 18 ماه یک بار برای یک جلسه دیگر تماس می گیرند.

-        یک روش بدون درد که فقط 45 دقیقه طول می کشد و به راحتی می توانید در برنامه روزانه خود جای بدهید.

-        به طور طبیعی با انرژی اولتراسوند ظاهر و سفتی پوست شما را تقویت می کند. این باعث تحریک تولید کلاژن و الاستین می شود تا شلی پوست را از بین ببرد و شما را بسیار جوانتر نشان دهد.

-        به هیچ وجه به کرم ، تزریق یا ماده خارجی احتیاج ندارد - این فقط از انرژی اولتراسوند و سیستم تولید طبیعی سلول پوست شما استفاده می کند!

 

آیا من کاندیدای مناسبی برای درمان هایفوتراپی هستم

اولتراپی می تواند به پوست شل ، چین و چروک و پوستی که استحکام خود را از دست داده کمک کند. می توان از آن برای هدف قرار دادن ناحیه ابرو ، چانه ، گردن و سینه استفاده کرد. اگر مشکلاتی از این قبیل را تجربه کرده اید، کاندیدای این روش هستید. به همین ترتیب، اگر به دنبال لیفت صورت یا گردن می باشید اما نگران انجام عمل جراحی هستید ، پیشنهاد می کنیم هایفوتراپی را در نظر بگیرید. این یک گزینه خارق العاده برای افرادی است که یا از اقدامات جراحی می ترسند و یا وقت لازم برای صرف کردن برای دوره نقاهت را ندارند.


بهترین روش برای درمان کم پشتی مو چیست؟


 

آیا شروع به کم شدن موهای خود می کنید و می خواهید جلوی آن را بگیرید؟ وقت آن است که زمان کشف یک روش درمانی بهتر است: ترمیم مو به روش پی آر پی

کم پشتی موها را با ترمیم موهای PRP درمان کنید

 

در مرکز زیبایی  بهشت کلینیک، ما از روش تقویت مو با پی آر پی  PRP استفاده می کنیم تا به بیماران خود کمک کنیم موهای پرپشت و پرتری را که بدنبال آن بوده اند ، بدست آورند.

 

نحوه کار پی آر پی PRP: مخفف پلاسمای غنی از پلاکت) معجونی آلی است که پلاکت های خون شما را با یک سرم خاص فعال کننده رشد ترکیب می کند. این فرمول در دستگاه میکرونیدلینگ بارگذاری می شود و به قسمتهای اصلی خط مو تزریق می شود (معمولاً در اطراف قسمتهای جلوی و وسط پوست سر). سرم بلافاصله در ریشه فولیکول کار می کند و به تحریک رشد مجدد کمک می کند.

 

ترمیم موی PRP یک روش عالی برای مردان و زنانی است که از کم پشت شدن موها ناامید شده اند. ترمیم موی PRP می تواند به تحریک رشد فولیکولی کمک کرده و منجر به ایجاد مویی شود که مورد حسادت دوستان و همسایگان قرار گیرد.

 

چه انتظاری از نتایج می رود

دستیابی به ترمیم PRP ممکن است مدتی طول بکشد ، زیرا این یک روش درمانی غیر جراحی است که برای کمک به تحریک رشد رشد مو طراحی شده است. بیشتر بیماران برای شروع دیدن موهای پرپشت و پرتر به حدود 2-4 جلسه زمان نیاز دارند. این نتایج معمولاً حدود 8 تا 12 هفته پس از آخرین ترمیم موی PRP شما اتفاق می افتد. با دیدن این نتایج ، می توانید راحت باشید - آنها چندین سال دوام می آورند ، و می توانید بدون نگرانی موهای خود را شنا کنید ، دوش بگیرید و حتی بکشید.

 

ترمیم موی PRP برای نامزدهایی که موهای کم پشتی دارند و یا نگران از بین رفتن خط مو هستند ، ایده آل است. این یک روش درمانی عالی برای افرادی که از قبل طاس هستند و می خواهند رشد مجدد مو را تحریک کنند نیست ، زیرا برای کار به فولیکول های موجود مو نیاز دارد.


بهترین روش برای درمان کم پشتی مو چیست؟


آیا لیزر مو دائمی است؟


 

" احتمالاً می دانید که لیزر موهای زائد یک انتخاب عالی برای مراجعینی است که می خواهند از شر موهای زائد بدن خلاص شوند و یا موهای کل تنه و اندام ها را به طور کامل از بین ببرند. برای از بین بردن موهای پشت ، شانه ها ، پاها ، زیر بغل و حتی صورت می توان از لیزر موهای زائد استفاده کرد. علاوه بر این ، به لطف تعداد زیادی از فناوری های جدید ، لیزر موهای زائد بسیار ارزان تر از نسل های قبلی است.

 

اما با این همه انتخاب یک سوال مهم پیش می آید: آیا لیزر موهای زائد دائمی است؟

 

پاسخ برای بسیاری از موها مثبت است - اما به نوع فناوری لیزر موهای زائد که استفاده می کنید بستگی دارد. برخی از فن آوری های لیزر برای کاهش یا کاهش رشد فولیکول مو کار می کنند. اگرچه این برای کاهش زمان صرف اصلاح عالی است ، اما دقیقاً یک راه حل دائمی برای موهای زائد بدن نیست.

 

به همین دلیل مرکز زیبایی بهشت کلینیک از دو نوع تکنولوژی خاص لیزر استفاده می کند - هر یک از آنها نتایج دائمی حذف مو را به همراه دارد:

 

 اپیلیا دایود لیزر: این فناوری لیزر نه تنها نتایج دائمی به همراه دارد ، بلکه باعث می شود تا زمان لازم برای از بین بردن موها تا 75٪ کاهش یابد. اپیلیا دایود با گرم کردن سریع ساقه و پیاز فولیکول مو کار می کند ، که آسیب قابل توجهی به آنها می زند. با گذشت زمان ، رشد فولیکولی کاهش یافته و در نهایت متوقف می شود و منجر به ایجاد یک سطح صاف و نرم می شود.

 

 لیزر الکس نابلکس: این روش درمانی از تکنولوژی لیزر الکس استفاده می کند. از همه بهتر ، این فناوری لیزر سلولهای مسئول رشد موهای فولیکولی را بدون آسیب رساندن به پوست سالم اطراف از بین می برد. مانند اکثر فن آوری های حذف مو ، برای دیدن بهترین نتیجه باید چندین روش درمانی انجام دهید


بوتاکس | روش کار و تجربه من

 


 

من می خواستم تجربه تزریق و نتایج درمان بوتاکس را با شما به اشتراک بگذارم. من در زندگی چهار بار بوتاکس داشته ام و هرگز کسی نبوده ام که از اعتراف به آن بترسد و خجالت بکشد و به نظر می رسد اینجا مکانی عالی برای صحبت در مورد تجربیات من در مورد بوتاکس است.

* این درمان به طور رایگان توسط کلینیک پوست به من داده شد *

من امسال 35 ساله شده ام و فکر می کنم تاکنون به دلایل درستی بوتاکس را انجام داده ام و همیشه نتایج خوبی داشته ام. تزریق بوتاکس، چیزی نیست که دیگر مورد بی اعتباری قرار بگیرد هرچند که هنوز هم بعضی از افراد وقتی روی صورت من متوجه آن می شوند با دید منفی به آن نگاه می کنند. این به آموزش و درک افراد بستگی دارد و اگر فکر می کنید بوتاکس مخصوص افراد 50 سال به بالا دارای خطوط و چین و چروک های عمیق و قابل مشاهده است ، بسیار اشتباه می کنید. بوتاکس می تواند به کاهش چین و چروک های عمیق کمک کند ، و همچنین برای خطوط ظریفتر صورت من عالی است و  می توان از آن به عنوان یک روش پیشگیری استفاده کرد. شخصاً فکر نمی کنم که راه پیشگیری ایده آل تری از بوتاکس وجود داشته باشد؟، لااقل برای من. من فکر می کنم به محض این که از نظر ظاهری می توانید چیزی را ببینید که بوتاکس توانایی رفع آن را دارد ... باید دنبالش کنید.

من ماه گذشته به کلینیک پوست مراجعه کردم و یک جلسه مشاوره و درمان بوتاکس داشتم و می خواهم از طریق این نوشته با شما صحبت کنم و البته با این نظرات، انتظارات شما از تزریق روش های ضد چروک را داشته باشم.

 

چرا بوتاکس را انجام دادم

من تزریق بوتاکس ضد چروک را ترجیح دادم زیرا خطوط ضعیفی در پیشانی ام وجود دارد که قبلاً صبح بعد از بیدار شدن از بین می رفتند ... ولی اکنون واقعاً این طور نمی شود. بنابراین نه تنها باعث می شود کمی خسته و پژمرده به نظر برسم ، بلکه این خط ها ثابت مانده و در طول روز بدتر و بدتر هم به نظر می رسد. من از تمام سرم ها و روش های درمانی که ادعای اثرات شبیه به " بوتاکس " را دارند استفاده کرده ام ، ولی اینها با هم واقعاً قابل مقایسه نیستند (من برای کم کردن خطوط، سرم 500 هزار تومانی هم استفاده کردم ام ولی که هیچ کاری برایم انجام نداد !!!). بوتاکس باعث می شود احساس اعتماد به نفس بیشتری داشته باشم و دقیقاً روشی را که باعث می شود ظاهر صاف و تازه تری داشته باشم دوست دارم.

 

درباره بوتاکس

بوتاکس در واقع یک مارک تجاری است تا نام یک "ماده واقعی" نیست. داروی بوتاکس یک نوروتوکسین است که از کلستریدیوم بوتولینوم ( یک میکروب موجود در محیط طبیعی ) گرفته شده است. این در مقادیر زیاد می تواند کشنده باشد ، اما در مقادیر بسیار کم و کنترل شده یک درمان عالی ضد چروک است. رایج ترین مارک این دارو در امریکا "بوتاکس" است اما تعداد زیادی از برند های دیگرهم وجود دارد. (مثل مایع ظرفشویی که همه به آن ریکا می گوییم ولی در واقع ریکا یک برند است که سابقه بیشتری دارد.) این ماده به پوست و مستقیماً به بافت عصبی عضلانی تزریق می شود تا با گذشت زمان از انقباض عضله به طور موقت جلوگیری می کند.

 

مشاوره

قبل از انجام هر درمان تزریقی ، شما باید یک مشاوره خوب داشته باشید که آیا درمان برای شما مناسب است ، چه مناطقی را می توانید انجام دهید ، هزینه و همچنین به هر گونه سوال و نگرانی شما پاسخ داده شود. شما همچنین باید در مورد عوارض جانبی احتمالی بوتاکس و در مورد چگونگی اجتناب از آن اطلاعات بگیرید و از آنچه ممکن است اتفاق بیفتد آگاه باشید.

 

هزینه بوتاکس

در اوایل سال 99 یک جلسه تزریق بوتاکس خوب در کلینیک یا مطب حدود 500 هزار تومان است که به نسبتا بسیار ارزان است، قیمت های پایینتر بوتاکس معمولاً توسط اشخاص بدون سابقه پزشکی انجام می شود. خیلی مراقب باشید، من شخصاً بوتاکس را همیشه توسط یک پزشک انجام می دهم ، زیرا این شوخی بردار نیست و چیزی نیست که ارزانش بخواهم. البته هزینه های بیشتر از این هم وجود دارد و این به میزان تزریق، برند بوتاکس و منطقه جغرافیایی کلینیک و سابقه کلینیک هم بستگی دارد. من وقتی برای اولین بار رفتم فقط یک ناحیه بوتاکس داشتم (بین چشم هایم) و اکنون سه ناحیه را تزریق می  کنم.

 

روش بوتاکس

پس از مشاوره من در کلینیک دکتر کاظم محقق، برای انجام کار به آنجا مراجعه کردم.  تزریق بوتاکس به سرعت و نسبتاً بدون درد انجام شد ... شما احساس نیش های کوچکی روی پوست خود می کنید و البته موردی برای ترسیدن و نگرانی وجود ندارد. ممکن است لکه خونی روی پوست وجود داشته باشد اما کسی که آمپول را به شما تزریق می کند آن را پاک و تمیز می کند. کل مشاوره و درمان حدود 30 دقیقه طول کشید ، که البته از این مدت فقط 5 دقیقه اش زمان تزریق واقعی بوتاکس بود. بلافاصله پس از درمان ، شما به احتمال زیاد نواحی برجسته و کوچک و نقاط قرمزی روی پوست مشاهده خواهید کرد که جای سوزن هایی است در آن وارد شده است. بعد از تزریق بوتاکس نمی توانید آرایش کنید و در آن روز ترجیح این است که روی پوستتان چیزی قرار نگیرد زیرا مالیدن و فشار دادن منطقه می تواند باعث حرکت بوتاکس به مکانی ناخواسته شود.

 

مراقبت های بعدی

مشاور من در مورد همه کارها صحبت کرد و مهمتر از همه اینکه بعد از زدن بوتاکس چه کاری نباید انجام داد. مهمترین نکته ای که باید از آن باید اجتناب شود، ماساژ صورت، لمس زیاد و فشار دادن آن ناحیه به مدت یک تا دو روز بعد از بوتاکس است. همچنین برای اطمینان، از استفاده هر نوع ماده تمیز کننده بر روی پوستم اجتناب کردم. فشار شدید قبل از اینکه زمان آن برسد بر روی پوست اطراف تزریق می تواند باعث شود دارو حرکت کند و این می تواند موجب شود دارو در مناطقی که شما نمی خواهید وارد شود. علت "افتادگی ابرو" که یکی از شناخته شده ترین عوارض جانبی ناخواسته تزریق بوتاکس است، همین عدم رعایت توصیه ها می باشد. من بعد از تزریق به غیر از یک سردرد که یک درد بسیار سبک بود، هرگز هیچ عارضه دیگری نداشتم که تقریباً یک روز ادامه داشت و اینطور که متوجه شدم نسبتاً شایع است. خوب است که از عوارض جانبی بوتاکس مطلع شوید ، خصوصاً قبل از اولین بار ، تا نگران نشوید.

 

نتایج بوتاکس

روز 1 ، به غیر از قرمزی جزئی در نواحی، تفاوت زیادی در ظاهر شما وجود نخواهد داشت. پیشانی شما تقریباً "سنگین" احساس می شود ، اگرچه حرکتش همچنان به صورت عادی وجود دارد. معمولاً در حدود روز 3 است که حرکات پیشانی شروع به محدود شدن می کند و در روز 10 تا 14 کاملاً تکمیل شده و حرکات کاملاً کاهش می یابد. خطوط پیشانی من بسیار کم و صاف است و و دلیلش این است که من هنوز هم کمی بوتاکس دارم زیرا این خطوط همان چیزی است که من واقعاً از آنها متنفرم. این روزها وقتی از خواب بیدار می شوم ، هیچ خط عمیقی ندارم و در طول روز هم بدتر نمی شوند ، همه چیز صاف تر و بهتر به نظر می رسد! جدا از صاف کردن پوست ، اگر دوست دارید می توانید درخواست کنید تا کمی لیفت ابرو هم داشته باشید، من معمولاً این کار را می کنم تا هم ابروهایم لیفت شود و هم چشم هایم باز شود. این باعث می شود پلک های من کمی صاف تر شود ، بنابراین در واقع آرایش کردن هم راحت تر می شود.

 

روز چهاردهم، هنگامی که با ابروهای خود اخم می کنید یا بالا می آورید ، هنوز احساس می کنید که این حرکت را انجام می دهید اما واقعاً روی صورت شما اتفاقی نمی افتد. من هنوز در اطراف ناحیه ابرو حرکت دارم ، بنابراین صورتم "یخ زده" نیست اما من مقدار قابل توجهی تزریق می کنم تا مدت زمان خوبی دوام داشته باشد. من حرکات عضلانی بسیار قوی در اطراف پیشانی دارم بنابراین سریعتر از بین می رود ، بوتاکس حدود 4 ماه برای من دوام می آورد. در حالت ایده آل ، من می خواهم با وجود داشتن اثرات این کار را هر 6 ماه یکبار انجام دهم اما هنوز به آن نقطه نرسیده ام. دوست من کار بوتاکس را از 28 سالگی شروع کرده است (الان 35 ساله است) و قبلاً این کار را به طور منظم انجام می داد ، اکنون تقریباً یک سال طول می کشد.

من واقعاً از نتایج و شکل ظاهری آن خوشحالم ، و این باعث می شود احساس بهتری داشته باشم و بهتر به نظر بیایم و چون خطوط اخم و پیشانی (که تمام روز روی صورتم بود) کمتری دارم کمی اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده ام.  

این روش (بوتاکس) برای همه مناسب نیست، من همیشه پیشنهاد "بزار به صورت طبیعی پیر شوی" را می شنوم اما اگر این همان چیزی باشد که شما می خواهید ، خوب است. ترجیح می دهم به طور غیر طبیعی پیر شوم اما چند آمپول بزنم تا عیوب ظاهری ام را پنهان کنم!

عوارض بوتاکس


 

بوتاکس چیست؟

بوتاکس ، از باکتری های ایجاد کننده بوتولیسم ساخته می شود. سم بوتولینوم فعالیت عصبی در عضلات را مسدود می کند.

بوتاکس در بزرگسالان برای درمان دیستونی گردن (اسپاسم شدید در عضلات گردن) ، یا سفتی عضلات در آرنج ، مچ ، انگشتان ، مچ پا یا انگشتان پا استفاده می شود. بوتاکس همچنین برای درمان تعریق شدید زیر بغل (هایپرهیدروز) استفاده می شود.

بوتاکس همچنین در بزرگسالان برای درمان مثانه بیش فعال و بی اختیاری (نشت ادرار) ناشی از اختلالات عصبی مانند آسیب نخاع یا بیماری ام اس استفاده می شود.

بوتاکس همچنین در بزرگسالان برای جلوگیری از سردردهای میگرنی مزمن در بزرگسالانی که میگرن بیش از 15 روز در ماه دارند و هر کدام 4 ساعت یا بیشتر طول می کشد ، استفاده می شود. برای درمان سردرد تنشی معمول نباید از بوتاکس استفاده شود.

بوتاکس همچنین برای درمان برخی بیماری های عضلانی چشم ناشی از اختلالات عصبی در بزرگسالان و کودکانی که حداقل 12 سال دارند استفاده می شود. این شامل پلک زدن غیر قابل کنترل یا اسپاسم پلک ها و وضعیتی که در آن چشم ها در یک جهت قرار ندارند، می شود.

بوتاکس زیبایی برای کاهش موقت ظاهر چین و چروک صورت در بزرگسالان استفاده می شود.

بوتاکس همچنین ممکن است برای اهدافی که در این مقاله ذکر نشده است استفاده شود.



 عوارض بوتاکس


عوارض جانبی احتمالی بوتاکس چیست؟

در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک ، با فوریت های پزشکی تماس بگیرید: کهیر ، خارش ؛ خس خس سینه ، تنفس دشوار ؛ احساس اینکه ممکن است از دست بروید، تورم صورت ، لب ها ، زبان یا گلو.

سم بوتولینوم موجود در بوتاکس می تواند به سایر قسمت های بدن فراتر از محل تزریق ، گسترش یابد. این امر باعث عوارض جانبی جدی تهدید کننده زندگی در برخی از افراد حتی برای اهداف زیبایی شده است.

در صورت مشاهده هر یک از این عوارض جانبی (تا چند ساعت یا چند هفته پس از تزریق) بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

 ضعف عضلانی غیرمعمول یا شدید (به ویژه در ناحیه ای از بدن که در آن دارو تزریق نشده است).

 مشکل در تنفس ، صحبت کردن ، یا بلعیدن.

 از دست دادن کنترل مثانه.

 خشونت صدا، افتادگی پلک ؛

 تغییرات بینایی ، درد چشم ، خشکی شدید یا تحریک چشم (چشم شما ممکن است به نور نیز حساس تر باشد).

 درد یا فشار در قفسه سینه ، درد گسترش یافته به فک یا شانه ، ضربان قلب نامنظم ؛

 درد یا سوزش هنگام ادرار کردن ، مشکل در تخلیه مثانه.

 گلو درد ، سرفه ، تنگی قفسه سینه ، تنگی نفس ؛

 تورم پلک ، ایجاد پوسته یا ترشح از چشم، مشکلات بینایی.

 

عوارض جانبی شایع ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 ضعف عضلانی در نزدیکی محل تزریق دارو.

 اختلال بلع تا چندین ماه پس از درمان ؛

 سفتی عضلات ، درد گردن ، درد در بازوها یا پاها.

 تاری دید ، پلک های پف کرده ، خشکی چشم ، افتادگی ابروها.

 خشکی دهان ؛

 سردرد ، خستگی ؛

 افزایش تعریق در مناطقی غیر از زیربغل.

 کبودی ، خونریزی ، درد ، قرمزی یا تورم در محل تزریق.

این لیست کاملی از عوارض جانبی نیست و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهد. برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.

 

 

مهمترین اطلاعاتی که باید در مورد بوتاکس بدانم چیست؟

سم بوتولینوم موجود در این دارو می تواند به سایر مناطق بدن فراتر از محل تزریق آن سرایت کند. این می تواند عوارض جانبی جدی تهدید کننده زندگی ایجاد کند.

در صورت داشتن گرفتگی صدا ، افتادگی پلک ، مشکلات بینایی ، سوزش شدید چشم ، ضعف شدید عضلانی ، از دست دادن کنترل مثانه ، یا مشکل تنفس ، صحبت و بلعید ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید

 

قبل از زدن بوتاکس در باره چه مواردی باید با پزشک خود صحبت کنم؟

اگر به سم بوتولینوم حساسیت دارید و یا موارد زیر را دارید ، نباید با بوتاکس درمان شوید.

 عفونت در ناحیه تزریق دارو.

 برای مثانه بیش فعال و بی اختیاری، اگر عفونت مثانه فعلی دارید یا اگر قادر به دفع ادرار نیستید و به طور معمول از کاتتر استفاده نمی کنید.

اگر تا به حال این موارد را داشته اید به پزشک خود بگویید:

 تزریق بوتاکس به ویژه در 4 ماه گذشته

 اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS)  یا بیماری لو گریگ

 میاستنی گراویس؛

 سندرم لمبرت-ایتون ؛

 عارضه جانبی پس از استفاده قبلی از بوتاکس ؛

  اختلال تنفسی مانند آسم یا آمفیزم ؛

 مشکلات بلع

 ضعف عضلات صورت (افتادگی پلک ، ضعف پیشانی ، مشکل در بالا بردن ابرو).

 تغییر در ظاهر طبیعی صورت ؛

 مشکلات خونریزی دهنده

 بیماری قلبی؛

 جراحی (به ویژه در صورت).

بوتاکس از پلاسمای اهدایی انسان ساخته می شود و ممکن است حاوی ویروس یا سایر عوامل عفونی باشد. پلاسمای اهدایی برای کاهش خطر آلودگی آزمایش و درمان می شود ، اما هنوز هم احتمال کمی وجود دارد که بتواند بیماری را منتقل کند. در مورد هر گونه خطر احتمالی با پزشک خود مشاوره کنید.

در صورت بارداری یا شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید.

 

بوتاکس چگونه انجام می شود؟

تزریق بوتاکس فقط باید توسط یک پزشک آموزش دیده انجام شود ، حتی اگر برای اهداف زیبایی استفاده شود.

این دارو توسط پزشک به عضله تزریق می شود. فاصله تزریقات بوتاکس باید حداقل 3 ماه از یکدیگر باشد.

تزریق بوتاکس بسته به شرایطی که درمان می شود ، می تواند همزمان در بیش از یک ناحیه انجام شود.

هنگام تزریق برای بیماری های عضلانی چشم ، ممکن است لازم باشد از قطره های چشمی ، پماد ، لنز تماسی مخصوص یا وسیله دیگری برای محافظت از سطح چشم خود استفاده کنید. دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید.

اگر برای تعریق زیاد تحت درمان هستید ، حدود 24 ساعت قبل از تزریق زیر بغل خود را اصلاح کنید. به مدت 24 ساعت قبل یا بعد از تزریق ، از ضد تعریق یا خوشبو کننده استفاده نکنید. ظرف 30 دقیقه قبل از تزریق از ورزش و غذاهای گرم یا نوشیدنی خودداری کنید.

شروع اثرات درمان اسپاسم عضلات گردن ، ممکن است تا 2 هفته پس از تزریق طول بکشد. بعد از 6 هفته ممکن است بیشترین پیشرفت را مشاهده کنید.

ممکن است فقط 1 تا 3 روز پس از تزریق طول بکشد تا علائم اسپاسم عضلات چشم بهبود یابد. ممکن است بعد از 2 تا 6 هفته بیشترین پیشرفت را مشاهده کنید.

اثرات تزریق بوتاکس موقتی است. علائم شما ممکن است طی 3 ماه کاملاً برگردد. پس از تزریقات مکرر ، ممکن است زمان کمتری طول بکشد تا علائم شما برگردد ، به خصوص اگر بدن شما آنتی بادی هایی برای سم بوتولینوم ایجاد کند.

برای تزریق بوتاکس به طور همزمان نزد بیش از یک پزشک نروید. اگر پزشکتان را تغییر می دهید ، به پزشک جدید خود بگویید چه مدت از آخرین تزریق بوتاکس می گذرد.

استفاده مکرر از این دارو نسبت به تجویز عادی آن باعث موثرتر شدن آن نمی شود و ممکن است منجر به عوارض جانبی جدی شود.

 

 

اگر یک جلسه بوتاکس را فراموش کنم چه اتفاقی می افتد؟

از آنجا که بوتاکس اثر موقتی دارد و در فواصل زمانی بسیار زیاد تجویز می شود ، از دست دادن یک دوز مضر نیست.

 

اگر بوتاکس را بیش از حد مصرف کنم چه اتفاقی می افتد؟

در این مورد به دنبال فوریت های پزشکی باشید..

علائم مصرف بیش از حد ممکن است بلافاصله ظاهر نشود ، اما می تواند شامل ضعف عضلانی ، اختلال در بلع و تنفس ضعیف یا کم عمق باشد.

 

پس از تزریق بوتاکس از چه چیزهایی باید پرهیز کنم؟

بوتاکس ممکن است بینایی یا شفافیت دید را مختل کند. تا زمانی که متوجه شوید این دارو آیا روی شما تأثیر گذاشته یا خیر، از رانندگی یا فعالیت های خطرناک پرریسک کنید.

پس از انجام تزریق از انجام فعالیتهای بدنی پرتحرک خودداری کنید.

 

چه داروهای دیگری بر بوتاکس تأثیر می گذارد ؟

در مورد سایر داروهای خود با پزشکتان صحبت کنید ، به ویژه:

 شل کننده های عضلات ؛

 داروی های سرماخوردگی یا آلرژی ؛

 آنتی بیوتیک های تزریقی.

 رقیق کننده های خون ( وارفارین ، کومادین ، ​​ژانتوون)